La Tortosa Modernista

LA TORTOSA MODERNISTA. MICROPROJECTE DELS PFI A L’INSTITUT DE L’EBRE

Els PFI de l’institut de l’Ebre de Tortosa van fer una visita conjunta, amb alumnat i professorat (Carlos Casterá, Maite Gomis, Sergi Calvo i Josep Vallés), acompanyats de la professora d’Història de la UNED Sra. Maria Balart a la Tortosa Modernista per conèixer i apreciar l’entorn socio-històric proper.

El modernisme va ser un moviment cultural, literari i artístic produït a Occident a la fi del segle XIX i al començament del segle XX.

Des de finals del s. XVIII, s’experimenta un creixement demogràfic, la ciutat es densifica i els edificis guanyen altura. A Tortosa com en altres ciutats, es creen eixamples al s. XIX que trenquen els límits del nucli urbà des de l’emmurallament del s. XIV.  Arriba el ferrocarril a Tortosa el 1867 i també la industrialització i auge de la burgesia.

Tortosa és una ciutat amb molts edificis modernistes i fem un recorregut pels principals llocs

CASA GREGO ( Pau Monguió), ESCORXADOR ( Pau Monguió),HOTEL SIBONI (Josep Vaquer),CASA MATHEU ( Pau Monguió),CASA BRUNET ( Josep Vaquer), VILLA MERCEDES (Víctor Beltri),CLÍNICA SABATÉ ( Josep Vaquer), MERCAT MUNICIPAL (Joan Abril),PARC TEODOR GONZÁLEZ (Joan Abril),CASA PIÑANA ( Pau Monguió).

La professora Balart ens destaca les principals característiques de cada edifici i alguns dels elements comuns del modernisme:

Característiques del Modernisme arquitectònic
1. Elements decoratius.
2. S’inspira en la naturalesa, amb preferència de motius vegetals i de formes
arrodonides de tipus orgànic
3. És molt detallista. Fa servir el ferro forjat, la ceràmica i el vidre, sovint acolorit.
4. Predomina la línia corbada sobre la recta i utilitza l’asimetria de les formes
5. Utilitza motius de tipus exòtics, ja siguin de cultures llunyanes (Japó…) o antigues
(Antic Egipte…), o pura fantasia.
6. Dona importància a la individualitat i a la llibertat creadora de l’arquitecte. Rebutja
els mètodes industrials de treball que separen al treballador de l’obra que realitza i
pretén recuperar la qualitat del disseny i de la producció artesanal.

L’alumnat anava anotant en una fitxa les principals singularitats de cada edifici i en classe vam fer un debat de la sortida i  vam fer recerca de material audiovisual.