Garage Lab: Com gestionar un laboratori de creació digital com a espai d’aprenentatge?

El Centre de formació d’adults Arquitecte Jujol, de Sant Joan Despí, ha començat el curs implementant el projecte GarageLab, un laboratori de fabricació digital destinat a l’alumnat que cursa el Graduat d’Educació Secundària. Ens expliquen com han transformat l’espai i com, a través del desenvolupament processos de disseny, l’alumnat pot millorar les seves competències.

Els laboratoris de fabricació digital són uns espais que permeten generar objectes prèviament dissenyats en suport digital o mecanismes que incorporen elements de programació. Aquests espais solen disposar de talladores làser, impressores 3D, ordinadors amb programari de disseny i material elèctric i de construcció. Aquests laboratoris han proliferat en les dues últimes dècades de la mà del creixement del Moviment maker i de l’accessibilitat a la tecnologia digital, a la computació de codi obert i a la robòtica. Amb aquest moviment la cultura del ‘fes-t’ho tu mateix’ ha passat de l’àmbit de l’afició personal a l’àmbit comunitari de la creació cooperativa.

L’ús dels laboratoris de fabricació en un context educatiu sol anar acompanyat de metodologies basades en projectes i també en metodologies projectuals de disseny com el Design thinking o d’altres de caràcter més experimental com el Tinkering.

El Design thinking o pensament dissenyador, és una manera d’abordar problemes i trobar solucions fent ús dels processos projectuals propis del camp del disseny i de l’enginyeria. En un inici és una eina aplicada al desenvolupament de productes i solucions de disseny, però en les dues últimes dècades ha estat aplicat a d’altres sectors com a mètode per generar idees i propostes innovadores i creatives. Així és com s’ha estès vinculat a l’emprenedoria, al desenvolupament de serveis o a la definició de models de negoci, entre d’altres.

Podreu trobar més informació al nodes d’educació d’adults i a Claustre obert.

Des del Servei d’Educació al Llarg de la Vida felicitem el CFA Arquitecte Jujol per formar part d’aquest projecte innovador!