GarageLab en els centres d’adults

Logo Garage Lab

GarageLABs és un projecte de la Fundació Orange en col·laboració amb la Fundació Comença per Educar dirigit als joves en situació de vulnerabilitat (aquells joves que s’estan quedant fora de el sistema educatiu o estan a punt de fer-ho) per potenciar les seves competències digitals i augmentar la seva motivació cap a l’aprenentatge. Per a això, es proposa als centres la transformació d’una aula en un GarageLab, s’equipa amb material de fabricació digital i es forma a docents i estudiants en tecnologies digitals i metodologies educatives. Els objectius és apropar la innovació més puntera a aquells que més ho necessiten i integrar el moviment maker i nous models d’aprenentatge per fer créixer i millorar les capacitats de les persones.

 

 

 

 

El projecte GarageLab basa el seu èxit en les següents idearis:

Creació d’un espai amb identitat pròpia. El GarageLab, que es convertirà en l’espai digital i tecnològic referent del centre, oferint a l’alumnat una visió àmplia de les potencialitats de la tecnologia i la necessitat de desenvolupar-se amb agilitat en aquest àmbit.
Formació en disseny creatiu i fabricació digital. A través de la nova plataforma de formació en línia de Fundació Orange alumnat i professorat aprendran junts les bases del funcionament de la tecnologia que els permetrà materialitzar els seus projectes com són el disseny i modelat 3D o el prototip electrònic.
Formació en Metodologia GarageLabs. El GarageLab és un espai de creació conjunta en què el principal protagonista és l’alumnat, que posarà en pràctica les seves pròpies idees per atendre qüestions de l’entorn que el preocupen. Per treure el màxim partit la forma de treballar se sustenta en metodologies actives, basades en Design Thinking i Aprenentatge Basat en Projecte.
Generar una Xarxa d’escoles GarageLabs, que vinculi als centres que participen en el programa a través de trobades d’aprenentatge i experiències compartides.

Les metodologies que es proposen per a la realització dels projectes es basen en el  Design Thinking i en l’Aprenentatge Basat en Projectes.

Els alumnes podran posar en pràctica les seves pròpies idees per atendre qüestions del seu entorn que els preocupen, tindran espais per reflexionar, investigar i generar idees, hauran de ser capaços d’organitzar el treball en equip, hauran de comunicar els seus èxits i se sentiran amb la capacitat de enfrontar nous reptes tant a dins com a fora de les aules.

L’espai GarageLab és un nou espai Maker, co-dissenyat i construït pels mateixos usuaris. El “moviment Maker“, de vegades conegut com a “tercera revolució industrial”, és una filosofia contemporània basada en la tecnologia de la cultura DIY (Do it Yourself). La cultura maker emfatitza l’aprenentatge a través del fer (aprenentatge actiu) en un ambient social. El projecte parteix de la creació d’una aula, el GarageLab, dins el centre educatiu. Aquest aula és un espai amb identitat pròpia, ja que els alumnes són els protagonistes des del primer moment, en dissenyar i construir el GarageLab mitjançant tècniques de disseny participatiu i d’autoconstrucció, acompanyats per professionals de l’arquitectura i el disseny.

El projecte també s’encarrega de formar els docents en la creació i la fabricació digital, oferint-los un primer contacte amb el context maker, la representació de projectes mitjançant programació i programari 2D / 3D, així com la seva posterior fabricació física a través de tecnologies de tall làser, prototipatge electrònic i impressió 3D. La intenció de GarageLabs és que els docents adquireixin la teoria, pràctica i eines que els serveixin com a marc estructural per a impartir classes i generar els seus propis continguts docents. Així, el paper del formador serà el de crear les condicions per a la creació en lloc de proporcionar un coneixement ja establert.

A més es realitzen webinars de la comunitat de forma bimensual per a tots els GarageLab de la xarxa. Són un lloc per generar comunitat i compartir bones pràctiques i experiències al voltant de temes proposats per l’equip d’ExE.

En un laboratori de fabricació l’alumnat proposa reptes i realitza totes les fases per aconseguir crear el que s’ha proposat. El Design thinking és una de les fórmules per abordar aquestes fases que s’estructuren en aquest ordre::

  • Empatitzar: És la fase que permet analitzar l’entorn, plantejar-se els problemes i valorar-ne tots els factors. És una fase que permet a l’alumnat desenvolupar l’observació, la formulació de preguntes i l’intercanvi. També és el moment de conèixer les persones que intervindran en el procés i d’analitzar les pròpies potencialitats i necessitats d’aprenentatge vinculades al projecte. És una fase per treballar també la interacció amb els companys i l’autoreflexió personal. https://projectes.xtec.cat/eduhack/design-thinking/fase-1/
  • Definir: Un cop detectat el problema o el repte, cal definir-lo amb més precisió. Per això s’entra en una fase d’anàlisi per valorar el que volem fer, mirar-nos-ho per tots costats i buscar-ne informació per poder iniciar posteriorment el procés d’ideació. És el moment de desenvolupar competències d’anàlisi i de saber acotar el que ens proposem. https://projectes.xtec.cat/eduhack/design-thinking/fase-2/
  • Idear: S’entra a la fase de buscar solucions, fer propostes, reformular-les o relacionar-les. En un primer moment es propicia l’explosió de possibilitats, el fet d’imaginar sense fer valoració prèvia. Després, cal triar les idees que semblin més interessants. Aquesta fase és el moment del pensament divergent, d’aprendre a fer associació d’elements dispars, de ser espontani, però també de fer raonaments i buscar idees més meditades. S’hi propicia aprendre a discutir, a donar l’opinió i a valorar de forma argumentada. https://projectes.xtec.cat/eduhack/design-thinking/fase-3/
  • Prototipar: És la fase per posar a prova les idees tot formalitzant-les i construir-les en forma de model preliminar. El model o prototip serveix per assajar la seva efectivitat i idoneïtat i buscar-hi elements de millora. El prototip es comparteix per recollir les aportacions dels altres. En aquests moment l’alumnat es confronta amb les habilitats de materialitzar una idea i també amb un procés d’aprenentatge motivat per l’assaig i l’error. L’aprenentatge s’enriqueix quan s’entra en contacte amb els prototips de la resta d’alumnat i se’ls ajuda a buscar-hi millores. Aquest procés conduirà a definir la creació final i, posteriorment, a construir el disseny definitiu. És un moment molt important d’avaluació formativa, en el qual entren en joc l’autoavaluació i la coavaluació. https://projectes.xtec.cat/eduhack/design-thinking/fase-4/
  • Compartir: L’última fase ha de deixar un espai per compartir el procés i el resultat, així que es fan públiques les propostes. És el moment de tornar a pensar en tot allò realitzat, posar en ordre les idees que es volen explicar i presentar-les davant del grup. Aquesta activitat ajuda a reflexionar sobre el propi aprenentatge i a plantejar nous reptes. També és un moment d’avaluació compartida amb tot el grup i d’interiorització de criteris de valoració. https://projectes.xtec.cat/eduhack/design-thinking/fase-5/

Els centres participants conformen una xarxa col·laborativa que comparteix experiències i propicia l’aprenentatge. Actualment hi ha 22 centres Garage Labs repartits arreu del territori espanyol.

Informacions d’interés:

Per conèixer el GarageLab: Projecte Garage Labs – Fundació Orange

Per orientar-se sobre el laboratoris de creació: Educació Maker: Com convertim l’escola en un laboratori de creació?

Propostes, recursos i experiències per a la cocreació: STEAMcat

Per entendre l’origen del pensament basat en el disseny: ¿Qué es Design Thinking? Pensamiento de diseño

Per aprofundir en els processos del Design thinking: ¿Qué es el Design Thinking?

Per integrar-lo a l’aula: Design Thinking: qué es y cómo integrarlo en tus clases

Per entendre’n les fases i aplicar-lo també al professorat: Metodologia EduHack

Per més aplicacions del Design thinking: Design Thinking en el aula