CFA Carme Karr: Personalització dels aprenentatges a la formació d’adults en un centre penitenciari

El CFA Carme Karr es troba situat al Mòdul educatiu i cultural del Centre Penitenciari de Lledoners, a Sant Joan de Vilatorrada. La Saray Gómez, la Gemma Casasayas i la Raquel Mayor, integrants de l’equip directiu, expliquen el procés de transformació que han iniciat aquest curs per personalitzar l’aprenentatge. Detallen els canvis metodològics implementats i com la proposta ha estat rebuda pel seu alumnat. Finalment valoren si creuen que aquest model pot fer-se extensiu a d’altres centres.

La personalització de l’aprenentatge és un conjunt divers de recursos i actuacions orientades a promoure i reforçar el sentit i el valor personal que l’alumnat dona als aprenentatges escolars. En els darrers anys, la personalització s’està convertint en una tendència internacional motivada per les evidències de nombrosos estudis, que mostren percentatges molt elevats d’alumnat desinteressat envers els aprenentatges escolars.

L’aprenentatge personalitzat parteix de les eines que ofereixen tant l’aprenentatge actiu i contextualitzat com l’atenció a la diversitat. La personalització, però, va molt més enllà de l’atenció individualitzada. En aquesta última el docent ofereix suports per ajustar el ritme d’aprenentatge de l’alumnat dins d’un marc general pleestablert sobre allò que aquest ha d’aprendre. Contràriament, la personalització parteix dels interessos i experiències de l’alumnat per a desenvolupar l’aprenentatge. Com en els aprenentatges actius, l’alumnat és protagonista de l’aprenentatge. Aquest comparteix, escull, proposa, actua i pren compromís.

Podreu trobar més informació al webinar de Claustre Obert.