Comença el Ramadà. Ramadan Mubarak!

Enguany el Ramadà, el mes sagrat per a les persones musulmanes, se celebra entre el 10 de març i el 9 d’abril. Ramadà és el nom del novè mes de l’any lunar islàmic, que no coincideix amb el calendari solar gregorià. El mes de Ramadà marca un període durant el qual la comunitat musulmana practica el dejuni, a fi de connectar amb la dimensió espiritual de la vida, des que surt el sol fins que es fa fosc. A més de celebrar i recordar fets religiosos i històrics, el Ramadà és un mes de perdó, de pietat, de reflexió personal i de celebració col·lectiva que dona especial importància a la caritat: tothom, pobres i rics, ha de poder gaudir de la festa sense mancances.

La celebració del Ramadà, tal com ho són altres celebracions o festivitats, és una oportunitat d’aprenentatge i enriquiment col·lectiu que convé aprofitar per fomentar l’intercanvi d’experiències entre l’alumnat, que sens dubte els portarà a una millor coneixença dels companys que el practiquen i del significat i la importància que té per a ells i elles.

Us proposem una sèrie d’activitats per treballar a l’aula la celebració del Ramadà:

• Podeu fer-hi una aproximació i iniciar la reflexió a partir d’aquest vídeo de l’Infok i a partir d’aquest altre vídeo podeu animar l’alumnat que practica el Ramadà a compartir amb els companys i companyes com ho viu, com ho celebren a casa seva, quins són els àpats típics quan acaba el dejuni…
  • Pot ser un bon moment també per fer entre tots i totes una posada en comú de totes les celebracions i festes que són importants per cadascú i elaborar-ne un calendari conjunt per penjar-lo a classe.
  • Podeu buscar paraules i expressions catalanes que provenen de l’àrab, comparar com es pronuncien i elaborar-ne un llistat on apareguin escrites en totes dues llengües (sucre, àlgebra, duana, catifa, guitarra, aixovar…).
  • Hi trobareu una activitat sobre diversitat religiosa a la pàgina 66 d’aquest dossier de diversitat lingüística per fer-hi una activitat de reflexió.
  • A la guia de propostes didàctiques Fes festa també hi trobareu activitats per treballar a l’aula.

També us recomanem que consulteu la Guia per al respecte de la diversitat de creences als centres educatius de Catalunya, que recull principis bàsics d’actuació, normativa i recomanacions sobre diversos àmbits de la vida escolar i els aspectes més rellevants de les confessions religioses presents a Catalunya.