Mobilitat ESAM-TILC a Berlín

La setmana del 26 de febrer a l’1 de març, un equip de docents de diferents centres educatius de Catalunya ha viatjat a Berlín en el marc de les mobilitats vinculades als programes ERASMUS+ i ESAMTILC del Consorci Europeu per la Transformació Educativa (CETE+).

L’equip ha visitat l’escola de primària bilingüe Joan Miró on els han mostrat el seu projecte educatiu i durant tota la setmana han observat diferents classes que s’imparteixen 50% en alemany i 50% en castellà. Aquesta escola es troba al barri de Charlottenburg, que rep un elevat percentatge d’alumnes de diferents parts del món. Molts dels alumnes són fills de progenitors alemanys o hispanoparlants, i és per això que mostren el seu interès per l’aprenentatge dels seus fills en ambdues llengües. La gran majoria de les sessions són de llengua i divideixen els alumnes en dos subgrups (L1 i L2).

D’altra banda, també han pogut observar la manera de treballar de l’escola regular, de la mateixa escola Joan Miró. Les classes de l’escola regular s’imparteixen només en alemany i els alumnes procedents d’altres països passen primer per l’aula d’acollida (una per alumnes de 1r a 3r i una altra pels de 4t a 6è), on durant 4 hores diàries reben nocions bàsiques de la llengua. Quan els mestres consideren que estan preparats, passen a l’aula ordinària amb la resta de companys i companyes.

A més a més, han visitat l’escola de primària Lemgo al barri de Kreuzberg. Es tracta també d’una escola bilingüe, i també té escola regular alemanya. Allà han pogut observar una realitat ben diferent, ja que hi assisteixen alumnes de diferents parts del món, i han constatat com els professionals que hi treballen duen a terme una tasca brillant i enriquidora, per tal de donar valor a l’escola i que les famílies socialment vulnerables portin als seus fills i filles cada dia a l’escola. Aquest centre no gaudeix d’aula d’acollida, la qual cosa fa que els alumnes nouvinguts assisteixin directament, i de manera inclusiva, a l’aula ordinària amb la resta de companys i companyes.

Font i imatges: Escola Colors