26 de setembre – Dia Europeu de les Llengües

El setembre és un bon moment per fer una ullada a la diversitat lingüística i cultural amb què conviurem al llarg del curs dins les aules. I és també el moment idoni per reflexionar sobre com podrem treure partit del bagatge lingüístic i cultural dels nostres alumnes a l’aula, per fer les nostres classes més enriquidores.

Una bona manera de visibilitzar la diversitat lingüística i promoure l’aprenentatge de llengües a començament de curs és participar en les múltiples activitats que es proposen per commemorar el Dia Europeu de les Llengües (DEL), que se celebra el 26 de setembre des de fa 20 anys.

A la pàgina web del Dia Europeu de les Llengües hi trobem activitats per dur a terme tant a les tutories i a l’aula d’acollida com a les diferents matèries. Són recursos que podrem recuperar i aprofitar en diferents moments del curs. D’entre les múltiples propostes que s’hi fan, en destaquem unes quantes.

La primera és una visita guiada per diferents llengües europees (46 llengües!), amb indicacions sobre com escriure i pronunciar expressions breus i necessàries a l’hora d’aprendre una llengua. Saber com es diu Hola! Com estàs? Gràcies! Sí, no i comptar de l’1 al 10 en la llengua de cada territori és indispensable per establir una comunicació bàsica amb parlants d’altres llengües. Imaginem com se sentirà d’acollit l’alumnat nouvingut al centre provinent d’Ucraïna, Croàcia o Finlàndia, per posar-ne només 3 exemples, si el primer dia el podem saludar en la seva llengua materna. Possiblement serà la millor manera de demostrar-li com n’estem de sensibilitzats amb la diversitat lingüística, i de ben segur contribuirem que mostri una predisposició favorable a l’aprenentatge del català.

El segon banc de recursos que val la pena destacar és un conjunt de 17 suggeriments per incrementar el plurilingüisme i la comunicació intercultural tenint en compte les restriccions d’organització escolar i el distanciament físic que imposa la pandèmia.

Cal aturar-se també en el poster 20 things you might not know about Europe’s languages, traduït a 9 llengües. En català no hi és… potser un bon exercici per treballar des de les diferents matèries lingüístiques podria ser traduir-lo al català.

Tothom qui s’entretingui una mica a navegar per la pàgina descobrirà molts altres recursos per fomentar l’interès per l’aprenentatge de llengües i incentivar la curiositat vers la diversitat lingüística. Des d’una aplicació amb reptes lingüístics per a agents secrets, fins a un joc per identificar les llengües que sentim al bus o al carrer, passant per un tutorial per aprendre a signar el nom dels països en la llengua de signes internacional. I molts més.

La pàgina web es va actualitzant periòdicament. Si promoveu alguna iniciativa podeu enviar-la a la pàgina web del Dia Europeu de les Llengües i apareixerà com una activitat que impulsa el vostre centre. Si ens la voleu fer arribar també a nosaltres, ho podeu fer a través del portal de bones pràctiques docents que trobareu aquí. Gaudim, el 26 de setembre, del Dia Europeu de les Llengües!