Atenció educativa a l’alumnat refugiat afganès. Una formació a càrrec de Nadia Ghulam

De petita, Nadia Ghulam va ser testimoni i víctima de la guerra civil d’Afganistan posterior a la retirada soviètica. Després de quedar malferida i patir a la pròpia pell les conseqüències del conflicte, es va haver de fer passar per un noi durant deu anys per poder treballar i mantenir la seva família. Des del 2006, viu a Barcelona i s’implica en tota mena d’activitats dedicades a divulgar la cultura afganesa i la situació de les dones al seu país.

En iniciar aquest curs 2021-2022, molts dels nostres centres educatius van rebre alumnes de famílies refugiades procedents de l’Afganistan després que els talibans tornessin a prendre el control del país i provoquessin una evacuació a gran escala de població civil.

Ara, en un moment en què novament ens trobem davant d’una altra situació d’enfrontament bèl·lic que provocarà una nova fugida de població, en aquesta ocasió, des d’Ucraïna, comptem amb l’oportunitat de reflexionar amb la Nadia Ghulam sobre el procés d’atenció educativa que podem oferir a l’alumnat provinent d’una situació de conflicte bèl·lic.

Us convidem a participar en les dues sessions en format telemàtic que impartirà la Nadia Ghulam els propers dimarts 15 i 29 de març de 18h a 20h dins el marc de l’activitat formativa “Atenció educativa a l’alumnat afganès”.

Aquesta proposta s’emmarca dins del programa “nuSOS, una proposta per a una ciutadania global”, que impulsa Fundesplai des del curs 2019-2020, una iniciativa des de l’àmbit de l’educació en el lleure que té per objectiu educar en valors al voltant del fet migratori, el refugi i la transformació social a fi de promoure una bona convivència intercultural.

L’activitat formativa “Atenció educativa a l’alumnat afganès” té com a objectius:

• Compartir i identificar les emocions i els sentiments que poden sentir els infants refugiats.
      • Adquirir el coneixement i les eines necessàries per saber en quina situació es troben  les persones refugiades afganeses i quin és el seu context cultural d’origen.
      • Saber què suposa el desplaçament forçat i les conseqüències de la guerra en l’educació dels infants.
      • Desenvolupar els valors  de l’empatia i la solidaritat davant de la situació dels infants refugiats, per tal de poder acollir-los millor i valorar-los com a nous companys i companyes que arriben procedents de països en guerra.
      • Incorporar a la pràctica docent estratègies i recursos per a l’acollida inicial de l’alumnat refugiat afganès i de les seves famílies.
      • Afavorir la reflexió sobre el procés d’escolarització de l’alumnat d’origen estranger en contextos multilingües per generar actuacions de millora.
      • Proporcionar orientacions per planificar els aprenentatges i l’avaluació dels alumnes nouvinguts.

La formació combinarà l’exposició de continguts relacionats amb el model social polític i econòmic, l’educació, el context actual de l’Afganistan, els motius que empenyen el desplaçament, el xoc cultural,  etc., amb dinàmiques vivencials i participatives per afavorir la comprensió del fet migratori i l’arribada a un nou país. Al llarg de les sessions es compartiran recursos, fonts d’informació i lectures recomanades que permetin als participants ampliar els coneixements per treballar amb el seu alumnat.

La inscripció restarà oberta fins al divendres 11 de març en aquest enllaç. Aquesta formació consta de dues sessions síncrones, que tindran lloc els dimarts 15 i 29 de març, de 18h a 20h, i d’unes activitats i reflexió posterior. L’assistència i aprofitament del curs certificarà 15 hores de formació.