Curs del CIEMEN en accés lliure sobre llengües minoritzades

El CIEMEN (Centre internacional Escarré per a les [minories] ètniques i les nacions) organitza cada any, des del 2016, l’Escola del CIEMEN, que aborda els drets col·lectius dels pobles, els feminismes i les diversitats.

Una de les dues activitats formatives de la setena edició, corresponent a 2022, és el curs “Llengües minoritzades: de la vulneració de drets a la revitalització”, una formació d’accés lliure a través del canal de YouTube del CIEMEN. Es compon de quatre sessions organitzades en diverses càpsules:

Sessió 1. “Com afecta la pèrdua de diversitat lingüística els drets humans?”, per Víctor Bargiela (Grup de Lingüistes per la Diversitat-Universitat de Barcelona).

Sessió 2. “Per què és important preservar la diversitat lingüística?”, per David Ginebra (Grup de Lingüistes per la Diversitat-Universitat de Barcelona).

Sessió 3. “Què es pot fer per a revitalitzar les llengües?”, per Ernest Montserrat (Grup de Lingüistes per la Diversitat-Universitat de Barcelona).

Sessió 4. Taula rodona. “La lluita per la llengua: diversitat, drets humans i revitalitzacions”, amb Farida Boudichat (lingüista i parlant d’amazic), Gagandeep Singh (Comunitat Sikh a Catalunya, parlant de panjabi) i Alejandro García (Grup de Lingüistes per la Diversitat-Universitat de Barcelona).

En les càpsules formatives, que tenen una durada d’entre 8 i 15 minuts aproximadament cada una, s’expliquen, de manera amena i senzilla, diferents aspectes relacionats amb la pèrdua i la revitalització de les llengües: les causes i els perquès de la mort i la disminució del nombre de llengües que es parlen al món, i els motius i les claus per aconseguir preservar la diversitat lingüística. Les càpsules aclareixen diversos conceptes, com ara la diferència entre llengües oficials i llengües pròpies o entre llengües minoritàries i minoritzades. També desmitifiquen algunes idees força esteses, com ara quines són les llengües més parlades al món i mostren algunes curiositats, com, per exemple, que el català, el rus i l’hindi pertanyen a la mateixa família lingüística. Es tracta, en definitiva, d’un repàs dels aspectes essencials relacionats amb la pèrdua, la substitució i la revitalització lingüístiques que paga la pena de visualitzar i prendre’s un temps per reflexionar-hi.