Educació intercultural i el disseny d’activitats curriculars

L’educació intercultural és una resposta pedagògica a la voluntat de preparar la ciutadania perquè pugui desenvolupar-se en una societat plural i democràtica, i que té com a objectiu garantir la igualtat en drets, deures i oportunitats de totes les persones, i el dret a la diferència en un marc de valors convivencials compartits.

Donada la diversitat cultural existent a les nostres aules, la incorporació de la perspectiva intercultural promou espais d’inclusió basats en la igualtat i la necessitat de compartir uns valors comuns que ajudin a conviure en una mateixa comunitat i, en el cas de Catalunya, també promou l’ús de la llengua catalana en un marc plurilingüe com un element de cohesió i igualtat d’oportunitats. En aquest sentit, la incorporació a les aules d’alumnat d’origen estranger ofereix una bona oportunitat per construir una visió del món més d’acord amb la realitat present, respectant i valorant les diferències i ressaltant allò que ens fa més iguals que diferents.

Cada centre educatiu, en funció de les necessitats del seu alumnat, ha de decidir la millor manera d’incorporar el patró de l’educació intercultural al seu projecte educatiu i al currículum del centre. En aquest sentit el Departament d’Educació ha elaborat una sèrie d’orientacions i recursos que es poden trobar en aquest enllaç.

Gestionar d’una manera òptima, a través del diàleg intercultural, la pertinença a múltiples cultures en un entorn multicultural facilita trobar un nou equilibri de la identitat, participant de noves experiències i incorporant-hi noves dimensions sense renunciar al propi origen. Al centre educatiu, l’alumnat pot estar exposat a valors que entren en conflicte amb els de casa i, en aquest sentit, el professorat ha de conèixer els recursos disponibles i més útils per a cada situació i context, tenint en compte que els materials curriculars utilitzats han de proposar activitats que permetin treballar en la línia dels objectius que es planteja un projecte educatiu intercultural.

Per tant, dissenyar activitats curriculars tenint en compte la perspectiva intercultural vol dir que aquestes activitats:

    1. permeten a l’alumnat reconèixer i valorar la diversitat cultural (amb propostes d’anàlisi crítiques respecte a la pròpia cultura i la dels altres), i l’acompanyen en la pròpia construcció identitària, destacant la possibilitat de pertinences múltiples i simultànies.
    2. mostren semblances, més que no pas diferències, entre les diferents tradicions culturals.
    3. fan visible la diversitat de llengües d’origen del centre amb una perspectiva d’aprenentatge de la llengua en un marc plurilingüe (mapes lingüístics, tipus de grafies…) com un recurs per al treball curricular i l’acompanyament maduratiu de l’alumnat.
    4. valoren les aportacions, habilitats i coneixements de l’alumnat procedent d’altres cultures i visibilitzen aquesta diversitat com una riquesa, reforçant així l’autoestima d’aquells que pertanyen a grups minoritzats de manera que no hagin de refugiar-se en replegaments i confrontacions identitàries.
    5. es desenvolupen fent servir metodologies d’aprenentatge cooperatiu per facilitar la relació entre tot l’alumnat, el creixement mutu i l’intercanvi de coneixements i d’experiències.
    6. promouen, des del Servei Comunitari, l’impuls del compromís cívic de tot l’alumnat i l’arrelament al territori.

La incorporació de la perspectiva intercultural hauria de ser un continu a l’aula i al centre, amb l’objectiu que l’alumnat entengui el món des de diferents perspectives culturals, tot desenvolupant una actitud positiva i no tractar-se com un acte puntual que no anés lligat al currículum.

Podeu consultar els descriptors següents, tant per valorar l’efectivitat de les pràctiques plurilingües i interculturals que us proposeu com per reflexionar sobre com incorporar-hi aquesta perspectiva.

1 comentari

  1. Roser

    Molt encertat aquest article. Realment, si volem una inclusió real, hem de començar per tenir aquesta visió intercultural de l’ensenyament. Com diu el text, a banda de contribuir a visibilitzar les cultures minoritàries a l’aula i a l’autoestima de l’alumnat, reforcem un aprenentatge global del conjunt de l’alumnat. En definitiva, el camí cap a la construcció de la ciutadania que avui necessita el nostre món.

Respon a Roser Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>