El sistema educatiu a Berlín: una nova mobilitat del microconsorci ESAM-TILC

Un altre dels sistemes educatius que visitarem és el de Berlín (Alemanya), concretament podrem fer un job shadowing a l’escola Joan-Miró-Grundchule. En aquest centre educatiu s’uneixen dues organitzacions pedagògiques diferents: una escola regular de mitja jornada (Regelschule), amb extraescolars a les tardes, i una seu de l’Escola Europea Estatal de Berlín (SESB) amb ensenyament bilingüe alemany-espanyol i una organització de jornada completa. A part, hi trobem les escoles especials (Sonderschule) per alumnes amb necessitats educatives específiques.

L’escola regular a Berlín ofereix l’anglès com a primera llengua estrangera des del primer curs que es complementen amb nombrosos projectes bilingües i interculturals que es duen a terme amb el suport d’educadors hispanoparlants i de l’associació de famílies, com, per exemple, intercanvis culturals amb altres escoles o comunitats de parla espanyola.

L’Escola Europea (SESB) és un centre escolar estatal bilingüe amb un perfil pedagògic especial que té com a objectiu l’educació integral de grups bilingües mitjançant classes impartides en dues llengües: alemany i espanyol o alemany i francès. Aquest tipus d’institucions educatives tenen com a objectiu promoure la comprensió intercultural i la cooperació europea.

Pel que fa a l’etapa preescolar a Berlín, cal dir que no és obligatòria, però existeixen diverses línies possibles: els serveis de les “Tagesmutter” o cangur; els “Kinderladen” o centres on també participen les famílies; i els “Kindergarten” o “Kita”, que són centres preescolars més tradicionals. A partir dels sis anys, els nens de Berlín comencen l’educació primària.

L’alumnat d’origen estranger rep classes individualitzades d’alemany com a segona llengua i un suport específic del tutor o de la tutora dins de l’horari escolar habitual per tal d’integrar-se millor en les classes regulars. Al final d’aquest cicle inicial, el personal docent emet una recomanació basada en els resultats acadèmics i els interessos del nen de cara al següent cicle acadèmic.

Pel que fa a l’educació secundària, els estudiants poden triar quatre opcions: a l’escola Hauptschule o la Realshule es preparen directament per al món laboral o per fer una formació professional; els Gymnasium o els Gesamtschule, ofereixen un enfocament acadèmic específic per anar a la universitat a través de l’Abitur (certificat d’ensenyament secundari).

A Berlín també trobem els centres lingüístics, uns espais que proporcionen una àmplia gama de cursos de llengües per a diferents grups de persones, com ara estudiants d’intercanvi internacional, refugiats, etc. També existeixen professors d’alemany com a llengua estrangera (Deutsch als Fremdsprache, DaF) que treballen en escoles d’idiomes, institucions educatives i centres d’integració.