El sistema educatiu a Brescia: una nova mobilitat del microconsorci ESAM-TILC

Un altre dels sistemes educatius que visitarem és el de Brescia (itàlia). Aquesta ciutat, al nord d’Itàlia, no només destaca per la seva rica història i patrimoni cultural, sinó també pel seu enfocament educatiu exemplar que promou d’una educació inclusiva i de qualitat.

A Brescia, el Centro di Documentazione e Linguistica per l’Integrazione (CD/LEI) destaca com a pilar fonamental en la promoció de l’acolliment i l’educació intercultural. Aquest centre ofereix serveis essencials de formació, informació, assessorament i documentació adreçats a docents, operadors interculturals, estudiants i famílies estrangeres. Amb un fort èmfasi en la col·laboració entre l’escola i la comunitat local, el CD/LEI impulsa iniciatives com la consultoria intercultural, una biblioteca multicultural i un repositori d’experiments interculturals realitzats per les escoles.

Pel que fa al procés d’incorporació d’alumnes estrangers a les aules de Brescia, es prenen algunes iniciatives per garantir-ne l’equitat. Per exemple, en absència de documentació adequada sobre l’educació prèvia de l’alumne, es poden utilitzar proves d’ingrés per avaluar-ne el coneixement, tant pel que fa a llengües com en altres matèries. Tenint en compte el nivell de competència, l’edat i altres criteris, l’escola pot decidir inscriure l’estudiant en un nivell diferent del  corresponent a la seva edat. Una altra de les mesures que es prenen és la de limitar la incorporació d’estudiants estrangers en una mateixa aula o grup per prevenir situacions de marginació i evitar la concentració de dificultats en un mateix entorn.

Durant la nostra visita, també podrem conèixer el funcionament dels Centri Linguistici que assumeixen un paper crucial en el suport a l’educació lingüística i la inclusió d’estudiants amb diversos antecedents migratoris i lingüístics. Aquests centres no només ofereixen assistència en l’aprenentatge de la segona llengua, sinó que també impulsen el plurilingüisme i promouen l’educació intercultural, especialment en contextos socials heterogenis amb experiències de migració. A més, proporcionen formació específica i es mantenen actualitzats amb noves metodologies i recursos didàctics. Així, contribueixen de manera fonamental a la construcció d’un entorn educatiu enriquidor i inclusiu a la ciutat.

El marc normatiu, concretament l’article 115 del Testo Unico sull’Istruzione (T.O.), destaca la necessitat d’adaptar l’ensenyament de la llengua italiana i altres matèries per satisfer les necessitats específiques dels fills d’estrangers. Aquesta mateixa normativa encoratja de forma activa l’ensenyament i la promoció de la llengua i cultura del país d’origen dels estudiants nouvinguts. Això comporta un reconeixement del valor de preservar i fomentar la identitat cultural dels estudiants, afavorint un fort vincle amb les seves arrels.

Ja des de primària, s’ofereixen cursos de L2 per als estudiants no italòfons, inclosos tant dins com fora de l’horari acadèmic. Dins el pla d’acollida, s’ofereix als nous alumnes l’oportunitat d’assistir a l’escola tres dies abans de l’inici oficial per poder conèixer els espais, els docents i els companys. En el pas a secundària, a banda de la continuïtat amb l’estudi de l’anglès com a llengua estrangera, s’incorpora l’ensenyament de l’espanyol, i se suggereixen cursos extracurriculars de tarda en anglès, espanyol i alemany. Aquest enfocament ampli no només enforteix les competències lingüístiques, sinó que també contribueix a la formació integral dels estudiants, promocionant una educació completa i adaptada a les necessitats diverses dels alumnes.

El sistema educatiu de Brescia és un exemple brillant de com una comunitat pot prosperar quan acull amb entusiasme la diversitat a les aules, obrint camí cap a un futur on la convivència entre cultures és la base d’una societat més justa i cohesionada.