Els diaris de la mobilitat a Mont de Marsan, França

Aquesta setmana us compartim els diaris de les mobilitats Erasmus+ CETE+ que van fer a Mont de Marsan, França, els docents Marta Ruiz, de l’ESC Ramon Pont de Terrassa, Cris Molins, de l’INS Jonqueres de Sabadell, i Juanjo Butrón, de l’Institut-Escola Coves d’en Cimany, de Barcelona. El Job shadowing es basa en l’aprenentatge entre iguals i consisteix a fer visites a centres internacionals on poder observar experiències que ens ajudin a millorar la nostra organització i pràctica docent. Trobareu els diaris en aquest wakelet, juntament amb els que ja hem anat publicant.

Us deixem un breu resum de tot allò que van observar i aprendre sobre les aules d’acollida durant l’estada d’observació al Licée Victor Duruy de Mont de Marsan.

«L’aula d’acollida (UPE2A) està situada en un mòdul a part de l’edifici del Lycée. Fa 5 anys, es va demanar una classe a part on els nanos poguessin tenir un espai propi d’esbarjo ja que l’horari que tenen no és ben bé el mateix que el de la resta d’alumnes.

La classe és més aviat petita però molt decorada i amb molts materials relacionats amb la llengua, jocs, diversos ordinadors, pissarretes amb lletres, materials escolars… Les parets estan plenes de mapes i pòsters i de decoració hi ha papallones de colors. Sembla més aviat una aula d’infantil o primària on hi ha molt material visual.

La pissarra que hi ha al fons ocupa tot el pany de paret i en una part hi ha tot de fotocòpies relacionades amb la llengua francesa, un cronòmetre penjat (per marcar els temps de pausa). En l’altra, hi ha un rellotge digital i un semàfor que indica el grau de soroll però que no es fa servir. Per escriure, la mestra utilitza diferents colors per marcar el grau de dificultat de les paraules. Al final de cada tasca, fa una foto a la pissarra per enviar a l’alumnat absent.

Ens ha cridat l’atenció una pissarreta exposada amb el lema “Liberté, Egalité, Fraternité!” i a sota i hi posava “Petit mur des GRANDES VALEURS DE LA REPUBLIQUE. També ens ha xocat un petit “altar” amb un llibre molt gruixut referent als valors del laïcisme i, finalment, també hem trobat molt divertit una mena de coixins de goma que fa servir perquè els nanos seguin bé i no es moguin tant.

El treball es centra en la pronunciació, el coneixement de noves paraules i la seva escriptura. També en la seva combinació per formar frases. Els alumnes estan distribuïts a les taules mentre la Chantal va explicant i mostrant les diverses pronunciacions i grafies de les paraules escrites a la pissarra. Utilitza tècniques com el dictat amb el suport del nombre de paraules, mostrar com sona una paraula i com s’escriu o la descripció d’una fotografia o una imatge. L’alumnat disposa d’una pissarra Vileda on escriuen una o dos paraules, i a on es gestionen les possibles errades d’escriptura; segons Chantal això serveix tant per a gestionar aquestes errades com a recordar als nouvinguts africans la manera d’escriure en els seus països d’origen. Disposa de fulls independents que es guarden en arxivadors de plàstic que són arxivats a una carpeta personal.»