“Emigrar i conflicte. El dol migratori.” Una formació a càrrec de Joseba Achotegui i Salvatore Cosentino

Tota pèrdua comporta una frustració i un cert desequilibri emocional. La persona que pateix una pèrdua experimenta un conjunt de sentiments i emocions i és l’origen d’un canvi de comportaments que pot afectar les seves relacions. Una qüestió important a tenir present és si la pèrdua és esperada o bé inesperada, com quan la mort és conseqüència d’accidents o desastres naturals, per exemple.

El dol, sigui quin sigui el seu origen, requereix d’un procés d’elaboració que té diferents fases, que van des de la negació d’allò que s’ha perdut fins a l’acceptació, de manera que passa a formar part de la pròpia identitat. La migració, en tant que pèrdua d’una banda, i incertesa i esperança de l’altra, va associada a un procés de dol dinàmic que evolucionarà de diferent manera segons la persona, allò que deixa enrere, el que troba al lloc on arriba i l’acolliment de què és objecte.

El dol migratori té components i manifestacions cognitius, emocionals, físics, conductuals i relacionals i és extremadament complex perquè genera sentiments d’ambivalència entre el que s’ha perdut i el que es troba, transgeneracional perquè també el viu la família i recurrent cada cop que entra en contacte amb el país d’origen.

Aquesta situació emocional es complica encara més en molts infants que no entenen del tot les raons del canvi, que no veuen justificades determinades pèrdues, i que, en definitiva, pateixen una situació de desarrelament no volguda sinó imposada per una situació extrema.

Aquesta és una situació que vivim habitualment a les nostres alumnes i, com a docents, necessitem disposar d’estratègies per saber com abordar aquestes necessitats. Per aquest motiu us convidem a participar en les dues sessions que impartiran els doctors Joseba Achotegui i Salvatore Consentino els propers dimarts 10 i 17 de gener de 18h a 20h dins el marc de l’activitat formativa “Emigrar i conflicte. El dol migratori”.

L’activitat s’estructura en dues sessions telemàtiques en què es plantejaran les idees bàsiques sobre el dol migratori, la problemàtica en salut mental dels menors immigrants i les possibles estratègies d’intervenció a l’aula en relació amb aquestes dificultats i d’estudi de casos concrets a partir de les aportacions dels participants. Al llarg de les sessions es compartiran recursos, fonts d’informació i lectures recomanades que permetin als participants ampliar els coneixements per treballar amb el seu alumnat.

La inscripció restarà oberta fins al dimarts 10 de gener i us hi podreu inscriure posant el codi 9001120555 en el cercador d’activitats que trobareu en aquest enllaç.

Aquesta formació consta de dues sessions síncrones, que tindran lloc els dimarts 10 i 17 de gener, de 18h a 20h, i d’unes activitats i reflexió posterior. L’assistència i aprofitament del curs certificarà 15 hores de formació.