FINAL DE CURS, TEMPS DE REVETLLES

S’acosta la data de final de curs que, al nostre país, coincideix amb l’inici del temps de revetlles. De fet, aquest any, el curs acaba el 22 de juny, un dia abans de la revetlla més popular: Sant Joan. Amb les avaluacions enllestides i els objectius de curs assolits, és un bon moment per dedicar l’atenció dins l’aula a finalitats que van més enllà del currículum. La proximitat de la revetlla i el so de petards que potser sentim des de la finestra de la classe, fan oportú parlar de l’origen d’aquestes festes i les múltiples variants d’arreu del món.

Potser el nostre alumnat no sap que aquesta festa celebra el solstici d’estiu, un fet astronòmic que, en ser fàcilment observable any rere any, ha tingut l’atenció de totes les cultures des de temps prehistòrics, tal com testimonien nombroses construccions, com Stonehenge, els dòlmens noruecs del cercle polar àrtic o els temples precolombins (per exemple, la Porta de Tiwanaku), orientades de manera que, el dia del solstici, el sol hi incideix en un punt concret. Serà, doncs, una bona manera de donar context a allò que potser hem estudiat en alguna classe de geografia.

A l’aula d’acollida serà pertinent descriure les festes més freqüents a Catalunya, amb els elements que les caracteritzen: les fogueres i la coca de Sant Joan, la pirotècnia i veure sortir el sol, els banys a la platja i, segons la comarca d’on sigui el nostre centre, altres rituals de foc, com les falles del Pirineu.

La Flama del Canigó és un ritual que agermana nombrosos municipis dels Països Catalans, amb del cim del Canigó, a la comarca nord-catalana del Conflent. Si la Flama arriba a la vostra localitat, és una bona oportunitat per parlar-ne i posar en valor, entre altres elements nacionals, el fet que aprendre català permet comunicar-se més enllà del Principat.

Si preguntem al nostre alumnat d’origen estranger quina mena de celebració es fa al seu país, probablement obtinguem informació molt interessant, per aquesta universalitat de la celebració del solstici. Especialment volem destacar les cultures de Sudamèrica, on, per la seva situació a l’altre hemisferi, se celebra l’entrada de l’hivern. Per començar, podem assegurar que tot l’alumnat sap que, quan a l’hemisferi nord és estiu, a l’hemisferi sud és hivern. A primària potser caldrà explicar-ho; l’alumnat de secundària ha treballat a primer d’ESO l’explicació del fenomen i podem verificar que l’ha entès.

Si tenim alumnes de Bolívia, Perú o Xile, és possible que hagin sentit a parlar del We Tripantu, celebració de la cultura maputxe per donar pas a l’hivern, amb la qual es poden trobar paral·lelismes que mostrin a l’alumnat que no estem tan lluny uns pobles dels altres:

• Una oració a trenc d’alba mirant a l’est. Una pregunta que es pot fer és: quines religions coneixeu on es resi de cara a l’est?
  • Un bany purificador en un riu o al mar. Podem relacionar-ho amb el costum català d’acabar la revetlla a la platja?
  • Un àpat familiar copiós, amb aliments de festa. Què mengem en la nostra festa d’hivern, que és Nadal? El We Tripantu pot ser el Nadal maputxe?

Ministerio de Educación Gobierno de Chile. Programa Explora.

Al Perú i a l’Equador també se celebra l’Inti Raymi. És una festa d’origen inca d’agraïment a la Mare Terra, la Pachamama. La festa més famosa és la que se celebra a la ciutat del Cusco que, malgrat que ha esdevingut, més que res, un espectacle turístic, també és una celebració viva, amb presència de les institucions i de la població. Per això, és probable que l’alumnat de famílies procedents de països andins la coneguin i fins i tot la puguin explicar als seus companys de classe.

Sabem que moltes d’aquestes famílies intenten ignorar la seva llengua i cultura d’origen per qüestions històriques d’imposició de l’espanyol i del catolicisme. Encarregar una petita recerca o veure algun vídeo d’aquestes celebracions pot ajudar aquest alumnat, que potser només fa servir la llengua familiar amb els avis i que veu aquestes celebracions com a anacròniques, a posar en valor la cultura i les tradicions dels seus ancestres i a adonar-se que és possible mantenir-les sense renunciar a la seva identitat catalana o hispanoparlant.

En aquesta infografia us presentem una sèrie de pàgines on podeu obtenir informació per treballar la festa de Sant Joan (o del solstici) a l’aula.

Bona revetlla!