Formació d’estiu per a docents

Com cada estiu, des de diferents entitats i organismes s’ofereixen propostes formatives per a docents. Conscients que la formació continuada és indispensable per millorar els nostres coneixements i les estratègies metodològiques que posem en pràctica en el nostre dia a dia, hem fet un recull d’alguns cursos i activitats relacionades amb l’aprenentatge inicial i continuat de la llengua catalana i l’atenció a la diversitat lingüística i cultural present en les aules dels nostres centres escolars.

A banda dels cursos d’estiu que ofereix el Departament d’Educació o els ICE de diverses universitats catalanes, als quals segurament molts ja us heu inscrits, n’hi ha molts d’altres, de durada variable i que s’ofereixen en diferents modalitats (presencial, telemàtica o en línia). Algunes d’aquestes activitats són de pagament i d’altres gratuïtes, i gairebé totes són reconegudes com a formació permanent…. Aquestes són algunes formacions que proporcionen eines per a l’atenció a l’alumnat nouvingut i d’origen estranger, tant a l’aula d’acollida com a l’aula ordinària.

•  Jocs per a l’ensenyament de la llengua. Curs per aprendre a ensenyar, a partir del joc, llengua i aspectes socials i culturals que hi estan relacionats (30 hores, de l’11 al 15 de juliol). 43a Escola d’estiu del Maresme (inscripcions fins al 26 de juny).
  • Les conclusions del debat i reflexió al voltant d’El català a l’escola (celebrat dijous 16 de juny) s’exposaran a l’inici de la 57a Escola d’Estiu Rosa Sensat, que tindrà lloc de l’1 al 3 de juliol (20 hores). Les inscripcions estan obertes fins que s’omplin les places disponibles.
  • L’acompanyament emocional des de la perspectiva de la pedagogia sistèmica i de la CNV (comunicació no violenta). Curs en què s’exploren les bases de l’acompanyament emocional, el sentit biològic de les emocions, les bases neurològiques de les emocions i l’acompanyament del dolor emocional, del plor, de la frustració i dels conflicte (12 hores, del 4 al 6 de juliol). 42a Escola d’Estiu de les Terres de l’Ebre (les inscripcions es tancaran a mesura que s’omplin les places disponibles).
  • La cultura popular a les aules. En aquest curs es fa un recorregut per diferents projectes educatius, amb especial atenció a l’implementat a l’Institut La Romànica de Barberà del Vallès, que ha emprat la cultura popular com a element central, una eina educativa i transformadora de la societat, amb un potencial únic (30 hores, de l’11 al 15 de juliol). 43a Escola d’Estiu del Vallès Occidental (inscripcions obertes fins que s’esgotin les places).
  • Primeres Jornades Ser docent al segle XXI: Qui som, què fem i per què ho fem? Espai de reflexió sobre la identitat professional del docent i la seva deontologia, i fer extensiva aquesta participació a tots els docents i futurs docents (15 hores, 4 i 5 de juliol). 49a Escola d’Estiu del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya. (les inscripcions es tancaran a mesura que s’omplin les places disponibles).
  • Acompanyar des d’una mirada propera i afectiva. La importància de la construcció dels sentiments i reconstrucció de les emocions. Curs en què es donen a conèixer recursos que permeten detectar la singularitat i potencialitat de l’alumnat, per a acompanyar-lo en la gestió d’emocions i en les relacions socials (15 hores, del 4 al 8 de juliol). 4a Escola d’Estiu per a la formació de mestres Blanquerna (inscripcions fins al 26 de juny).
  • La immersió lingüística de segona llengua (L2) a l’escola. Ofereix les bases teòriques de la metodologia, recursos i activitats, i assenyala la importància de l’actitud d’acompanyament de la mestra o el mestre en el desenvolupament del procés d’ensenyament aprenentatge de l’alumnat. (30 hores, de l’1 al 22 de juliol) 10a Edició Escola d’Estiu Grup AprènOnline (les inscripcions es tanquen quan s’acabin les places).
  • Immersió i suport lingüístic: Ensenyament de 3 a 18 anys. Com en el curs anterior, s’ofereixen les bases teòriques de la metodologia, recursos i activitats,  (30 hores, de l’1 al 22 de juliol). 10a Edició Escola d’Estiu Grup AprènOnline (les inscripcions es tanquen quan s’acabin les places).
  • Immersió lingüística a educació infantil i a cicle inicial. En aquest curs es treballa l’origen de la immersió lingüística, i com treballar-la actualment a les aules d’educació infantil i cicle inicial de primària. (30 hores, de l’1 al 22 de juliol). 10a Edició Escola d’Estiu Grup AprènOnline (les inscripcions es tanquen quan s’acabin les places).

Trobareu les altres formacions que ofereixen les escoles d’estiu esmentades, a més de molts altres cursos en aquest enllaç.

A més, recuperem l’enllaç de les propostes que vam fer el juny passat, en què recomanàvem dos espais que ofereixen la possibilitat de treballar de forma autònoma i al ritme que cadascú es marqui: les càpsules formatives #FormatACasa i els materials d’autoaprenentatge, de la Gerència de Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona (educadiba), i MOOC ‘Linguistic Diversity, What for?’, curs en línia d’introducció a la diversitat lingüística i a la gestió del multilingüisme coorganitzat per la Càtedra UNESCO de Diversitat Lingüística i Cultural amb la col·laboració  de la UAB.

Esperem que les propostes que s’ofereixen des de diferents espais i entitats us semblin interessants. Si en sabeu d’alguna més que pot proporcionar eines i estratègies per millorar la gestió de la diversitat lingüística i cultural de l’alumnat, ens podeu fer arribar un comentari a continuació.