Fronteres invisibles

Fronteres Invisibles és un projecte nascut el curs 2017/2018 dins l’Agrupament escolta Rudyard Kipling de Barcelona, que posteriorment ha pres vida pròpia i que ara s’ofereix a escoles i instituts juntament amb Diomcoop, una cooperativa d’exmanters que enriqueixen les trobades ja que aporten la seva experiència viscuda.

“Fronteres invisibles” és un joc de taula pensat per alumnat a partir de 12 anys, però també és un joc de terra, ja que s’ofereix en un format que permet fer l’activitat a l’aire lliure i s’adapta a infants més petits. A partir del joc de taula, s’evidencia la realitat amb què una persona migrant es troba quan arriba a l’Estat espanyol: entendre les traves burocràtiques a les quals s’exposa i comprendre la dificultat d’acceptació social a la qual és sotmès. El joc genera un espai de debat on poder dialogar sobre tot allò exposat i reflexionar sobre quin paper juguem tots plegats amb el racisme, sobre si es tracta d’una discriminació residual o si forma part d’una estructura organitzada, sobre què podem fer per combatre el racisme…

El joc de taula és a la venda, però l’activitat que proposa Fronteres Invisibles ofereix als centres educatius dos dinamitzadors, que fan una introducció general de la temàtica a través d’una dinàmica i a proposen jugar a l’aula. Els dinamitzadors van explicant i complementant el funcionament del joc amb els paral·lelismes de la realitat, i quan s’acaba el joc, tots els participants posen en comú què ha passat i com s’han sentit. És un joc que ajuda a trencar prejudicis sobre les persones migrades i a posar-se a la seva pell.

Fronteres Invisibles també ha desenvolupat altres propostes educatives que podeu consultar i sol·licitar en aquest enllaç.