L’acollida de l’alumnat refugiat

Aquests últims dies, han arribat a Catalunya al voltant de mil persones fugint de la guerra a Ucraïna. La majoria són dones amb infants petits i adolescents en edat d’escolarització. Alguns ja han estat escolaritzats, però aviat en rebrem més als nostres centres educatius perquè Catalunya és la comunitat on hi ha més ciutadans ucraïnesos de tot l’Estat i aquells que surten del país intenten anar on troben una xarxa de familiars o amics que els puguin ajudar.

En aquest enllaç trobareu el Protocol d’acollida d’acollida d’alumnat desplaçat de la guerra de Rússia contra Ucraïna als centres educatius que ha elaborat el Departament d’Educació.

Tots els docents hem d’estar preparats per afrontar les diferents situacions que aquest conflicte pugui generar a les nostres aules: des d’informar els alumnes, parlar i reflexionar amb ells sobre la guerra, fins a preparar-nos per rebre adequadament aquests nous companys i companyes.

Aquests infants i joves que s’incorporaran a les vostres aules arriben després d’haver viscut una experiència traumàtica i venen també acompanyats de records inquietants fruit de la fugida sobtada de casa i d’un viatge que segurament ha estat complicat. En arribar als nostres centres amb aquesta càrrega emocional, a més a més, s’hauran d’enfrontar a aules sense cares conegudes i ningú que parli la seva llengua. Aquesta sensació de pèrdua de vincles tan importants com els emocionals, els relacionals i els culturals esdevé una experiència de dol que els infants o joves poden viure de maneres diferents: poden aïllar-se del seu entorn, sentir angoixa, reaccionar amb agressivitat…

Per aquest motiu, el nostre repte com a docents serà el de fer-los sentir benvinguts, proporcionar-los mesures específiques de suport i acompanyament emocional, fomentar la relació amb els companys i companyes, dissenyar estratègies organitzatives, curriculars i metodològiques per oferir-los eines per aprendre la llengua i perquè puguin continuar amb el seu procés d’aprenentatge.

A continuació us oferim un seguit d’orientacions i recursos que us poden ajudar en tot aquest procés.

Posar molta atenció en l’acompanyament de l’alumnat refugiat i de les seves famílies és molt important per garantir-los una acollida emocional molt necessària després d’haver hagut de deixar a corre-cuita el seu país i, probablement, els seus familiars i amics, i per acompanyar-los en el procés de dol migratori que estan patint.

1. Josep Antoni

He emprat aquest material en el començament d’engegar l’experiència amb persones de diferents nacionalitats, ucraïnesos, marroquines i d’altres nacionalitats. Són 12 alumnes que en les 4 classes que hem donat han escoltat amb atenció els suggeriments per la realització de l’aprenentatge de la llengua castellana i del valencià. És un grup de persones, majoritàriament dones compreses amb una edat entre 16 a 50 anys.