Pla d’estiu

Cada estiu, en acabar el curs, els equips educatius fan un seguit de recomanacions i proposen tasques per al període de vacances pensant en aquell alumnat que consideren que li pot ser beneficiós. Habitualment, cada centre educatiu decideix quines activitats d’estiu pot realitzar l’alumnat. Aquestes poden tenir com a objectiu consolidar continguts d’algun àmbit o matèria o poden ser propostes més generals i globals.

El més important d’un pla d’estiu és que tingui en compte les experiències personals de l’alumnat i que pugui complementar la particular situació curricular de cada un dels alumnes, sense pretendre recuperar ni completar cap programa.

Si us heu plantejat dissenyar un pla d’estiu per al vostre alumnat nouvingut o d’origen estranger, cal tenir en compte que l’ideal d’aquest pla és que generi la possibilitat de mantenir el contacte amb els hàbits, desvetllar interessos i creativitat, sentir-se acompanyat, gaudir de propostes en espais oberts amb altres nois i noies i potenciar les arts plàstiques i les activitats de moviment incidint també en els àmbits competencials de caràcter transversal (competència comunicativa, aprendre a aprendre…). En cap cas, el pla no hauria d’incloure tasques rutinàries descontextualitzades de la realitat.

Per tal de promoure aprenentatges significatius i funcionals i per incidir i potenciar les relacions socials, pot ser interessant proposar reptes, tasques o situacions problema que es poden resoldre individualment o que es poden fer compartides en grup. És especialment interessant incloure propostes de l’àmbit artístic i de l’àmbit comunicatiu que permetin l’expressió de les emocions.

Aquest pla el podeu construir conjuntament amb l’alumnat, partint dels seus interessos, motivacions i curiositats. Podeu demanar que sigui un producte que es pugui recollir en formats diferents (àudio, fotografia, vídeo, documents…) i que tot allò que l’alumnat elabori connecti amb el que han viscut durant l’estiu, en l’entorn més proper, per tal que, a l’inici de curs, puguin compartir-ho amb la resta del grup i permeti generar converses amb els companys i companyes i amb els docents.

En aquest enllaç trobareu orientacions, propostes d’activitats i recursos per a l’alumnat nouvingut orientats al desenvolupament de les competències comunicatives i  les capacitats creatives que us poden ajudar en el vostre disseny del pla d’estiu.