Primers dies del Microconsorci ESAM-TILC a Moreira de Cónegos (Portugal)

L’Escola Colors, de Les Franqueses del Vallès, i l’Escola Sant Jordi, de l’Ametlla de Mar, juntament amb una tècnica del Departament d’Educació, hem començat el job shadowing a l’Agrupamento de Escolas Virgínia Moura, que es troba situada a Moreira de Cónegos (Guimaraes, Portugal).

Dilluns, després de la recepció i d’una visita guiada pel centre educatiu, la directora i les coordinadores de cicle i de projectes ens van explicar el funcionament del sistema escolar portuguès i l’estructura i línia pedagògica de l’escola. Nosaltres també els vam fer una presentació del sistema educatiu català i de les principals línies de les nostres escoles. Els altres dies hem continuat el job shadowing participant i fent observació en les aules.

Les docents que visitàvem l’escola Bàsica de Vermis (1r cicle, de 6 a 9 anys), hem assistit a classes de portuguès com a llengua no materna, al desenvolupament a l’aula del projecte “Falar para aprendre” i a classe d’altres matèries. Hem observat les dinàmiques per integrar l’alumnat nouvingut, tant a l’aula ordinària com a les diferents especialitats. Les classes acostumen a ser tranquil·les i en un ambient relaxat. S’observa molt de respecte i molta acceptació. Per a ells és molt important l’acollida. En el treball amb la diversitat no s’utilitzen gaires suports materials; tot i així, els infants reben molt suport i guiatge per part del mestre en el seu procés d’aprenentatge.

Les docents que hem fet el job shadowing a l’Escola de 2n i 3r cicle (de 10 a 15 anys) hem anat a classe de portuguès com a llengua no materna, d’anglès, de matemàtiques, de teatre… Cada classe es comença de la mateixa manera: el mestre comparteix el “sumario”, un resum dels continguts i els objectius que es treballaran durant la sessió. A més, hem assistit a una classe de Geografia de 9è anys (el nostre 3r d’ESO) a l’aula SAI, una aula interactiva que hem batejat com a “aula del futur”, amb cadires giratòries, taules i cadires amb rodes que afavoreixen el treball col·laboratiu i en grup, i pantalles digitals i interactives.

L’intercanvi d’experiències en l’acollida de l’alumnat d’origen estranger i en la manera d’ensenyar portugués, d’una banda, i català, de l’altra, ha estat molt enriquidora. Seguirem fent observacions i recollint bones pràctiques al llarg de la setmana.