Proporcionar suport als aspectes emocionals de l’alumnat

L’alumnat d’origen estranger no només es troba amb el repte d’haver d’aprendre la llengua vehicular que li permeti accedir a l’aprenentatge, sinó que també ha de superar les possibles barreres que dificultin el seu procés de socialització. La infantesa i l’adolescència són dues etapes crucials per al seu desenvolupament personal, i el reconeixement social i l’establiment de vincles amb els seus iguals són dos elements fonamentals d’aquest procés.

Per tal d’acompanyar l’alumnat en aquest aspecte essencial del seu creixement, és important planificar actuacions a l’aula que tinguin com a objectiu l’adquisició de les competències socioemocionals. Aquestes han de capacitar-lo per reconèixer les pròpies emocions i les dels altres, saber-les expressar, utilitzar-les i gestionar-les de manera positiva i facilitar així la seva formació integral i la seva inclusió en la societat.

Amb aquest objectiu, caldrà, en un primer moment, identificar els factors de risc que poden dificultar el desenvolupament personal i determinar les necessitats emocionals, relacionals i de pertinença de l’alumne (necessitats afectives i emocionals, així com el punt del procés de construcció identitària en què es troba). D’aquesta manera, en un segon moment, es podran facilitar recursos i estratègies per donar-hi resposta i proporcionar-li suport per construir una identitat múltiple.

En el decàleg següent destaquem els principals elements educatius que incideixen en el desenvolupament personal de l’alumnat d’origen estranger

Al quadern Desenvolupament personal de la sèrie Suport lingüístic i social en aules multilingües trobareu orientacions i recursos per acompanyar el procés d’inclusió escolar i social dels alumnes.