Treballar Mafalda a Cornellà: la ciutat del còmic

Centre: Escola Sant Miquel

Línia 3: La biblioteca escolar com a agent dinamitzador cultural del centre

Etapa: Primària.

• Treballar el Gust per la lectura (el còmic)
  • Crear comunitat cultural entre els diferents agents del centre i la ciutat
  • Treballar una tipologia textual concreta (el còmic)

A l’escola Sant Miquel treballem per ambients. Un d’aquests ambients gira al voltant de l’univers Mafalda, però… posem-nos en situació. Cornellà de Llobregat és una ciutat de còmic, per què? Doncs perquè des de fa 36 anys se celebra la Mostra del còmic reconeguda arreu del territori. Aquesta mostra té activitats variades, entre aquestes n’hi ha per als infants. Ja ens trobem amb un punt de partida interessant per treballar el còmic a l’escola i connectar l’infant amb el seu entornamb la cultura de la seva ciutat com a medi per enriquir el seu procés d’aprenentatge.

Doncs bé, el còmic per la seva indiosincràsia resulta molt atractiu a l’infant…i per què no aprofitar aquesta oportunitat què Cornellà ofereix?

A l’ambient de llengua que es fa a cicle mitjà  es realitza un treball global de la llengua, incidint en el gust per la lectura i l’expressió escrita. Però també es treballen una sèrie de valors que permeten les tires còmiques de Mafalda.

Comencem per la competencia lingüística. Diu Emili Teixidor “Contagiar el desig de llegir és com contagiar qualsevol altra convicció profunda: només es pot aconseguir, o millor intentar, sense imposicions, per simple contacte, imitació o seducció”.

La col·lecció de tires còmiques de Mafalda triades per a l’ambient de llengua resulten motivadores per als infants: unes per les il·lustracions, altres per la facilitat de lectura, altres pel missatge…però és important que el mestre llegeixi amb l’alumnat, comenti la tira…o simplement sigui un model lector en l’estona d’ambients. Seure amb els infants i llegir. L’estona de lectura ha de ser una estona de connexió de l’infant amb la mestra, amb els companys o amb el seu jo. Doncs bé, un del objectius de treballar el gust per la lectura és que l’alumnat tingui un hàbit lector lligat a una experiència positiva, com pot ser jugar al pati, anar al parc o estar amb la família… És important que l’infant llegeixi com una part més del seu temps d’oci i que el mestre esdevingui un pont per arribar des d’una activitat escolar proposada a classe a un hàbit que durarà tota la vida i que té múltiples beneficis. Veiem doncs que els llibres de Mafalda són una bona excusa per treballar l’hàbit lector i el gust per tocar, llegir, compartir una estona de lectura amb els companys, amb la mestra o amb la família.

Si llegeixes molt, escrius millor. Si tens un bon model textual pots fer un bon text; lectura i escriptura estan íntimament lligades…totes aquestes afirmacions ens sonen a tots els que ens dediquem a la docència…doncs bé…a partir de les tires còmiques de Mafalda,  es pot treballar una tipologia textual que sembla molt senzilla però que no ho és pas: el còmic i/o la tira còmica.

Es proposa als infants que amb un a bastida proposada per la mestra puguin, si així ho volen, primer imitar la tira que Quino ha popularitzat o bé fer la seva pròpia. Ja sabem que els infants aprenen molts cops per imitació, però sempre hi ha alumnes que tenen una creativitat desbordant i amb aquest tipus de text la poden desenvolupar al màxim.

Les tires còmiques de Mafalda desprenen una sèrie de valors (es treballa l’àrea d’Educació en valors a partir de la lectura de les tires) que cal tenir molt present. Nosaltres les hem començat a treballar  al primer trimestre i es pot aprofitar per commemorar el dia internacional per l’eliminació de la violència envers les dones el 25 de novembre, a partir de les tires còmiques de Quino que traspuen igualtat de gènere, feminisme o per treballar els valors democràtics en el marc de la celebració del dia mundial dels drets humans que se celebra el 10 de desembre. Cadascuna de les tires còmiques és un bon punt de partida per a fer reflexionar a l’infant i encetar un bon debat a classe.

Després de l’experiència en l’ambient de llengua, partir de les tires còmiques de Mafalda,  fer-ho en el moment que la ciutat celebra la Mostra del còmic de Cornellà, mentre  la biblioteca del centre en horari extraescolar permet mirar, llegir i agafar en préstec els volums de Mafalda (gràcies a la complicitat de l’AMPA)… i veure les reaccions i treballs fets pels alumnes és, sens dubte, un bon punt de partida per treballar llengua, valors…CULTURA amb la implicació del diferents agents educatius i culturals que envolten a l’infant.

Text de Montserrat Orozco Cees.