Gradació de la competència digital

Una de les accions que haurà de contemplar l’Estratègia Digital de Centre és el desplegament curricular de la competència digital dels alumnes. La competència digital és una competència transversal i, per tant, cal treballar-la conjuntament en l’equip docent,

En les actes de final de curs d’alguns cursos, a més, l’equip docent haurà d’atorgar una qualificació a aquesta competència. S’haurà d’avaluar de forma col·legiada per tots i cadascun dels membres de l’equip docent i s’haurà de generar una qualificació consensuada. La qualificació no serà funció exclusivament del tutor o tutora. Les programacions anuals de matèries o àmbits, les unitats didàctiques i/o els projectes hauran d’incorporar les competències transversals que es prioritzaran al llarg del curs, d’acord amb una perspectiva global que garanteixi que al llarg de l’etapa es treballaran i s’avaluaran totes les competències digitals.

L’Estratègia Digital de Centre ha de contemplar la construcció d’aquesta perspectiva global. En cas que el centre ja l’hagi desenvolupada, s’ha d’incloure en l’apartat Cultura Digital de l’Estratègia. Si el centre no l’ha desenvolupat encara, caldrà fixar-ho com un dels objectius de l’Estratègia.

A continuació exposem una via per construir aquesta perspectiva global, concretant-la en el desplegament curricular de la competència digital. És només una proposta a manera de guia i, per tant, els centres poden optar per altres vies si s’adiuen més amb el treball que ja han desenvolupat.

• Els òrgans de coordinació didàctica consensuen, per a cada curs de l’etapa, la priorització de les competències digitals.
  • A partir d’aquesta priorització, es concreten continguts i habilitats concretes de la competència digital que es treballaran des de cada matèria, projecte o àmbit.
  • Es defineixen els criteris i els instruments d’avaluació que es faran servir per a avaluar el nivell d’assoliment de les competències de cada un dels alumnes.
    Amb la publicació del nou currículum, el Departament actualitzarà els documents que havia publicat per orientar aquest procés. Tot i això, els documents encara poden ser útils. Malgrat no seguir les competències tal com estan definides en el currículum, contenen rúbriques personalitzables que encara són vàlides per seqüenciar els continguts i habilitats d’aquesta competència digital en els diferents cursos:

• Els acords presos en la distribució curricular i els criteris d’avaluació han de quedar reflectits a les programacions didàctiques que es concreten a les programacions d’aula, a les actes de reunions i a la memòria anual.
  • L’equip docent, integrat pel professorat del grup d’alumnes i liderat pel tutor o tutora, es reuneix periòdicament per coordinar les accions educatives i per avaluar el procés d’aprenentatge de l’alumnat. Cada professor ha d’aportar informació sobre el procés d’aprenentatge de l’alumnat, sobre el progrés en el grau d’assoliment de les competències específiques de la matèria o matèries que imparteix i les competències transversals, i sobre l’aplicació de les mesures i els suports per a l’atenció a tot l’alumnat.
  • En el marc del currículum competencial, l’alumne o alumna ha d’esdevenir part activa del seu procés d’aprenentatge, adreçat a l’assoliment de les competències. Per tant, ha d’apropiar-se dels objectius d’aprenentatge i conèixer els criteris i instruments d’avaluació per poder participar activament en el seu progrés i en la millora dels seus resultats.