Objectius

Després de realitzar la diagnosi, per poder concretar els objectius de l’EDC, cal determinar la visió del centre en l’àmbit digital i tenir en compte els objectius del PEC i del projecte de direcció, sense perdre de vista els objectius del PEDC. La conjunció d’aquests aspectes determinarà els objectius de l’EDC.

Objectius de l'EDC

Imatge PEDCCom ens imaginem el nostre centre en un futur en relació amb la cultura digital? Quin és el grau de maduresa que considerem òptim? Què diu el PEC i el projecte de direcció respecte a l'àmbit digital?

La visió de centre en relació amb la cultura digital ens ajudarà a definir i planificar objectius. Si en el PEC o en el projecte de direcció ja s'indiquen objectius digitals, caldrà tenir-los molt en compte. D'altra banda, el Pla d'Educació Digital de Catalunya ens marca com a objectiu l'assoliment de la màxima competència digital pel que fa a l'alumnat, el professorat i els centres.

Pautes per definir una visió de centre:

• Revisar si el PEC, en la visió de centre, incorpora aspectes digitals.
  • Crear un equip de treball, integrat per professorat, famílies i alumnat, per definir una proposta de visió. És molt important que la visió de centre sigui consensuada amb tota la comunitat educativa.
  • Fer una concreció escrita en un document que permeti tenir present i donar a conèixer el compromís del centre amb l'objectiu de l'assoliment del màxim nivell de competència digital.

Si en voleu saber més, us enllacem La Visió de Centre, elaborat per la Xarxa de transformació educativa.

En un primer moment, convé no descartar cap objectiu. Cal anotar-los tots per poder tenir una visió global d'on ha d'arribar el centre a mitjà termini.
Els objectius haurien de complir les següents característiques:

• Estan redactats en infinitiu.
  • Són clars.
  • Són ambiciosos però abastables.
  • Poden portar associats indicadors mesurables.

Alguns d'ells seran objectius a assolir en un trimestre i d'altres en tot el que duri l'Estratègia Digital de Centre. De moment no cal temporitzar-los. En aquesta fase cal determinar-los a partir del que s'ha detectat al centre.

El segon pas serà la selecció dels objectius. No és un procés senzill, ja que de la bona selecció en dependrà l'èxit de l'estratègia. Habitualment els centres detecten molts aspectes a consolidar i a millorar i, per aquest motiu, identifiquen molts objectius a assolir. Cal ser realistes i decidir quins objectius s'establiran i quins quedaran descartats en el primer disseny de l'EDC.

Alguns criteris per a la tria dels objectius són:

• Necessitat: urgència que el centre ha detectat.
  • Viabilitat: possibilitat que el centre acabi assolint l'objectiu.
  • Recursos: disponibilitat dels recursos necessaris per a l'assoliment.
  • Grau d'impacte: transformació que produeix en el centre l'assoliment de l'objectiu.

És recomanable fer una llista prioritzada d'objectius. A cada objectiu inicial, se li assigna una puntuació de 0 a 3 per cada un dels aspectes. D'aquesta manera s'obté una puntuació per objectiu.

Per l'aspecte Necessitat, 0 significarà que no és gens necessari i 3 que és molt necessari. Per l'aspecte Viabilitat, 0 significarà que serà pràcticament impossible assolir-lo i 3 que serà assolit amb molta facilitat. Per l'aspecte Recursos, 0 significarà que el centre no pot aconseguir els recursos per assolir l'objectiu i 3 que el centre no cal que faci res per aconseguir els recursos, ja que ja els disposa. Per l'aspecte Grau d'impacte, 0 significarà que l'assoliment no millorarà el centre en l'àmbit digital i 3 que serà una millora molt significativa.

En la següent imatge en teniu un exemple.

Llista prioritzada d'objectius

Aquestes puntuacions ens poden orientar per fer la selecció dels objectius a incloure en l'EDC.

Plantilla llista prioritzada d'objectius

El tercer pas serà la Temporització. L'EDC és a mitjà termini (3 o 4 anys), per tant, cal establir els objectius dins d'aquest període de temps.

Alguns objectius cal planificar-los pel primer curs, però d'altres caldrà esperar que el centre vagi madurant digitalment per desenvolupar-los. Per tant, cal indicar quins objectius s'abordaran durant cada un dels cursos que duri l'EDC.

És una bona idea establir un cronograma d'objectius per tenir una visió global.

Taula d'indicadors

Un indicador és una variable que ens permet mesurar el grau d'acompliment d'un objectiu. Poden ser quantitatius o qualitatius.

Els indicadors es poden classificar en diferents tipus, però en el cas dels objectius de l'EDC, els indicadors que més poden ajudar a establir-ne l'assoliment són els anomenats indicadors d'impacte. Són els indicadors que mesuren la transformació aconseguida per un objectiu.

Per exemple, un bon indicador per l'objectiu Millorar l'acollida digital del professorat nou seria el grau de satisfacció d'aquest professorat després de dos mesos de la seva incorporació al centre. Aquest grau es podria mesurar en un % de professorat que, en una enquesta, indica una puntuació superior a un determinat valor. L'indicador no mesura quines accions s'han fet ni com s'han fet. L'indicador d'impacte mesura si hem assolit el que l'objectiu marcava.

A més de l'indicador, també cal fixar el criteri d'acompliment o estàndard. És el valor a partir del qual es considera que l'objectiu s'ha assolit. En l'exemple anterior, el criteri d'acompliment podria ser un 80%.