Diagnosi

Eines per a realitzar una diagnosi

Per detectar els punts forts del centre a mantenir i potenciar, i els punts febles a millorar, cal fer una bona diagnosi.

Una diagnosi ha de ser completa, però en el document de l’EDC només serà necessari que n’aparegui un resum, especialment d’aquells àmbits en els quals calgui fer actuacions.

Cal tenir present que la diagnosi ha de permetre determinar el grau d’assoliment de les competències digitals en referència als tres eixos del PEDC: alumnat, professorat i centre.

En el cas que el centre ja tingui el Pla TAC creat, pot fer una revisió dels indicadors que va utilitzar i valorar si se n’han d’afegir de nous.

La diagnosi hauria de comptar amb l’opinió de tota la comunitat educativa. Les enquestes a alumnat, famílies, docents i personal no docent són una bona eina per recollir-la. També les entrevistes a persones concretes poden ajudar. Acostumen a ser bons candidats a ser entrevistat el professorat amb càrrecs, les famílies de la junta de l’AFA, els representants del Consell Escolar, els alumnes delegats, etc. per la seva visió d’una àrea concreta del centre.

L’objectiu de la diagnosi serà trobar aquells punts forts que el centre ja està fent correctament sobre l’ús de les tecnologies digitals i, també, trobar aquells aspectes en què el centre ha de millorar.

Cada centre ha de seleccionar les eines que cregui millor segons la seva maduresa digital i segons el treball realitzat prèviament. Tot i això, en la pàgina Pautes per fer una diagnosi, trobareu indicacions més concretes que us poden ser útils.

A continuació us proposem alguns recursos que són útils per fer la diagnosi del centre en temes digitals.

Selfie és una eina gratuïta, personalitzable i molt fàcil d'utilitzar, creada per la Comissió Europea, per ajudar als centres educatius a fer una diagnosi del seu grau d'implementació de les tecnologies digitals. L'eina permet crear una enquesta per a alumnes, professorat i equip directiu de manera senzilla.

A partir d'un model, el centre pot adaptar-ne alguns paràmetres. Amb totes les respostes, l'eina genera un informe molt visual i interactiu que pot ser de molta utilitat per definir objectius, formular un pla d'acció i fixar prioritats. Aquí es pot veure un model d'informe i alguns exemples de preguntes.

La Comissió Europea assegura la confidencialitat de les dades, ja que totes les dades introduïdes són anònimes.

En aquest mateix web, podeu trobar aquesta pàgina amb més detalls sobre la configuració i funcionament d'aquesta aplicació.

La diagnosi qualitativa es pot elaborar a partir de l'observació i l'anàlisi de la realitat, i a través del diàleg de tota la comunitat educativa liderada pel grup impulsor dins la Comissió d'estratègia digital de centre. Les grans àrees que hauria d'incloure aquesta diagnosi qualitativa són:

1. Alumnat:

    • Grau d'assoliment de les competències digitals.
    • Inclusió digital.

2. Professorat:

    • Grau d'assoliment de les competències digitals.
    • Formació del professorat.
    • Usos metodològics de les tecnologies digitals.

3. Centre:

    • Estratègia, lideratge, gestió i planificació.
    • Comunicació (portal de centre, intranet...)
    • Desenvolupament curricular.
    • Avaluació i millora contínua.
    • Infraestructures i recursos.

En l'antic Pla TAC existia una aplicació que ajudava a realitzar la diagnosi. La revisió d'aquests ítems pot ajudar a tenir presents aspectes a avaluar, a definir enquestes o a preparar entrevistes.

Podeu accedir als ítems a través d'aquest enllaç:

Enllaç als items de l'antic pla TAC

Per avaluar específicament la Competència digital del professorat, des de la Comissió europea s’ha creat l’eina SELFIE FOR TEACHERS o SELFIE PER A DOCENTS, que substitueix les enquestes que utilitzàvem anteriorment i que pot complementar Selfie si es vol fer una diagnosi completa. En aquest apartat del Web de suport us n’expliquem l’ús.

En alguns centres han trobat útil crear una enquesta per a les famílies, per poder recollir la seva visió sobre la maduresa digital del centre.
A continuació podeu trobar dos exemples reals de centres:

INS Torre Roja de Viladecans

Consultar   Fer-ne una còpia

ESC Benviure

Consultar   Fer-ne una còpia

Per avaluar la competència digital docent disposem de dues eines: Selfie, que avalua la competència digital del professorat en el marc del centre educatiu, i Selfie for teachers, que avalua la competència digital específica dels docents, i que es pot realitzar de forma individual o en grup.

Ambdues eines substitueixen les antigues enquestes de competència digital, tanmateix mantenim l'enquesta de competència digital instrumental per si considereu que pot ajudar a complementar-les:

Enquesta sobre competència digital instrumental

Consultar   Fer-ne una còpia

Moltes vegades, s'obté més i millor informació fent una entrevista a persones concretes del centre que no pas passant-los només una enquesta. Han de ser persones claus pel seu coneixement del centre o per la seva representativitat. A continuació podeu trobar alguns exemples de preguntes per preparar aquestes entrevistes. Serà important recollir què diuen, però també com ho diuen.

Caps de departament/àmbit

  • Quines aplicacions utilitzen els docents del teu Departament/Àmbit?
  • En els darrers cursos, quins canvis metodològics heu introduït al Departament/Àmbit fruit dels canvis tecnològics?
  • Quines necessitats creus que tenen els teus companys en l'àmbit digital, pel que fa a recursos? I pel que fa a formació de l'àmbit digital?
  • Trobeu amb facilitat la informació del centre (PEC, NOFC, Actes de claustre, equip docent, informació dels alumnes, calendaris de reunions, etc.)? Com es podria millorar en aquest aspecte?
  • Utilitzeu la tecnologia per comunicar-vos entre vosaltres i per coordinar-vos amb els altres departaments/àmbits?
  • En les vostres programacions apareixen activitats per millorar la competència digital de l'alumnat amb aspectes nou i no només utilitzant-la en aspectes que ja coneixen? Pots posar alguns exemples?

Membre de l'AFA o representants de famílies del Consell Escolar

  • Creus que la comunicació entre el centre i les famílies és àgil i fluida?
  • És fàcil d'utilitzar el sistema d'avisos/informació digital del centre?
  • Consulteu sovint el web del centre? El trobeu clar, ordenat i actualitzat?
  • Podeu consultar amb facilitat la documentació del centre (PEC, NOFC, EDC...)?
  • Podeu consultar els històrics de seguiment del vostre fill/a (butlletins de notes, assistències i retards...)?
  • Quina informació trobeu a faltar per part del centre que us seria útil?
  • A casa, quin ús veieu que el vostre fill/a fa de la tecnologia en tasques escolars?
  • Si ho creieu oportú, us és fàcil fer un seguiment de les tasques digitals del vostre fill/a?
  • Com feu aquest seguiment?
  • Teniu dificultats per controlar l'ús de pantalles del vostre fill/a (mòbils, tauletes, ordinador)?