Pautes per fer una diagnosi

Cada centre pot optar per fer la diagnosi amb les eines que cregui convenient depenent de la seva maduresa digital, circumstàncies i entorn. Tanmateix, amb la voluntat d’ajudar en la tria d’aquestes eines, a continuació es proposen dues opcions per a fer aquesta diagnosi. L’opció a escollir pot dependre de:

1. Si el centre vol realitzar una diagnosi completa, perquè no n’ha fet abans o perquè vol tenir dades exhaustives. En aquest cas, recomanaríem una diagnosi completa.
    2. Si el centre ja disposa d’una diagnosi anterior i només ha de constatar l’evolució. En aquest cas el centre podria optar per la simplificada.

Siguin quines siguin les eines que utilitzi el centre per a fer la diagnosi, un cop hagi recollit  totes les dades, caldrà fer una anàlisi per determinar els aspectes que el centre ha de mantenir i potenciar, i quins ha de millorar.

A continuació s’expliquen les dues opcions de diagnosi esmentades anteriorment: diagnosi completa i diagnosi simplificada.

a. Diagnosi completa

1. Utilitzar l’eina SELFIE per fer una primera diagnosi.

• Què cal fer per utilitzar-la? Donar-se d’alta a l’entorn, configurar les enquestes, enviar l’enllaç de les enquestes a alumnes, professorat i equip directiu. Respondre l’enquesta comporta un temps aproximat de 30 minuts.
    • Què obtenim? Un informe sobre l’ús de la tecnologia al centre.
    • Per a què ens pot ser útil? Ens dona una visió global del centre en termes digitals.

2. Recollir els indicadors que el centre ja té sobre ús de tecnologia: resultats dels alumnes en l’àmbit digital, nombre i periodicitat de publicacions al web, ús dels portàtils o tauletes del centre (si se’n tenen), etc.

3. Per avaluar la Competència digital docent disposem de l’eina Selfie for teachers que es pot utilitzar individualment o en grup. Selfie for teachers està enfocada a l’autoavaluació individual, però l’eina també permet respondre l’enquesta de forma grupal per si el centre vol obtenir una visió global.

Com que Selfie for teachers no avalua la competència instrumental, mantenim l’enllaç a un formulari que es pot fer servir de forma complementària.

• Per a què ens pot ser útil? Per detectar les mancances i els punts forts del professorat de forma global en el nostre centre de la competència digital.

4. Realitzar entrevistes als caps de departament/àmbit, a representants de l’AFA, al coordinador digital i a membres del consell de delegats dels alumnes per verificar les dades obtingudes i per obtenir les que manquin.

5. Revisar el llistat d’ítems del Pla TAC per assegurar que no falta cap aspecte important per analitzar.

b. Diagnosi simplificada

Si el centre ja té dades i vol fer una diagnosi més senzilla, es recomana, almenys, utilitzar les següents eines:

1. Utilitzar l’eina SELFIE per fer una primera diagnosi.

• Què obtenim? Un informe sobre l’ús de la tecnologia al centre.

3. Realitzar entrevistes als caps de departament/àmbit, a representants de l’AFA, al coordinador digital i a membres del consell de delegats dels alumnes per verificar les dades obtingudes i per obtenir les que manquin.