Eina SELFIE FOR TEACHERS

Què és Selfie for teachers?

SELFIE FOR TEACHERS o SELFIE PER A DOCENTS és una eina elaborada i gestionada des de la Comissió Europea per donar suport a les competències digitals dels professors. L’eina està dissenyada per ajudar els professors de primària i secundària a comprendre la seva situació actual respecte a com utilitzen la tecnologia digital en la seva feina. Els resultats de la revisió poden ajudar els professors a identificar on necessiten més formació i suport. Alineada amb SELFIE eina que ens ajuda a fer una diagnosi de la maduresa digital d’un centre educatiu, SELFIE FOR TEACHERS s’enfoca en la competència digital dels docents i és un complement imprescindible per a fer una diagnosi de centre en el marc de l’Estratègia digital de centre.

SELFIE for TEACHERS es basa en el Marc Europeu per a la Competència Digital dels Educadors (DigCompEdu) que defineix les diferents habilitats digitals que els educadors requereixen cada cop més. Estableix 22 competències en sis àrees amb sis nivells de competència, des de principiant fins a pioner.

Com funciona Selfie for teachers?

Qualsevol professor pot registrar-se per utilitzar l’eina. Per utilitzar l’eina, els professors hauran de crear un compte d’accés a la UE .

Un cop registrats a EU Login, els professors poden utilitzar SELFIE per a PROFESSORS. Responen una sèrie d’afirmacions reflexives sobre com utilitzen la tecnologia que triguen uns 25 minuts a completar-se. Les preguntes i les declaracions es troben en sis àrees diferents on es pot utilitzar la tecnologia:

• Ensenyament i aprenentatge
  • Trobar, utilitzar i crear recursos digitals
  • Personalitzar l’aprenentatge i implicar els estudiants amb l’aprenentatge pràctic
  • Avaluació i retroalimentació dels estudiants
  • Comunicació i col·laboració amb alumnes, famílies i companys
  • Desenvolupament de les competències digitals dels estudiants

Aleshores, el professor rep un informe automatitzat amb els seus resultats (des de “principiant” fins a “innovador”) amb suggeriments sobre com podrien pujar de nivell.

L’ús de l’eina pot ser un bon primer pas per identificar els punts forts i identificar on es necessita més desenvolupament i suport professional. Tots els professors que completen la seva autoreflexió poden rebre un certificat i un distintiu digital per participar-hi.

A continuació trobareu un videotutorial per configurar l’aplicació:

Reflexió personal o d’equip

Els professors poden utilitzar l’eina individualment o com a part d’un equip, per exemple amb un grup de professors dins de la seva escola o amb un equip de professors de la mateixa assignatures o àrea. Això pot ajudar a planificar dins d’una escola, xarxa d’escoles, institució de formació de professors…

Totes les respostes a SELFIE for TEACHERS són anònimes i no es comparteixen dades personals. Les dades no estan dissenyades per classificar o avaluar el rendiment del professor, sinó per capacitar els professors perquè aprenguin com poden utilitzar la tecnologia de manera eficaç en el seu treball i com poden fomentar les habilitats digitals dels seus estudiants.

Cites dels professors que han utilitzat l’eina

L’ús de SELFIE per a PROFESSORS va ser molt útil a causa de l’enfocament individual. Tens una imatge única d’on et trobes com a aprenent, no només com a professor.

L’informe de comentaris em va donar una visió clara d’on he d’estar. Em va facilitar la planificació del meu itinerari d’aprenentatge ara que en sóc conscient. A la meva escola estem planificant tallers per discutir els resultats.

Vaig veure els meus punts forts i febles. Va ser una experiència interessant i gratificant per a mi. L’informe de comentaris em va mostrar què puc millorar en el futur. Això em va ajudar a planificar les meves activitats per a l’any vinent.

Ara sé on em situo: quan vaig rebre l’informe de comentaris, em va emocionar veure que estava al nivell de “líder”. Em va sentir bé veure que vaig pel bon camí.

Selfie for teachers + Selfie

SELFIE for TEACHERS, que està finançat a través del programa Erasmus+, va ser desenvolupat per la Comissió en cooperació amb experts en educació d’arreu d’Europa, inclosos els ministeris d’educació dels estats membres.

SELFIE for TEACHERS es pot utilitzar juntament amb l’eina SELFIE per a la planificació digital de tota l’escola. SELFIE, que ha estat utilitzat per més de 13.000 escoles de 82 països des del seu llançament fa tres anys, se centra en l’escola en el seu conjunt. Reuneix opinions del professorat, estudiants i líders escolars sobre l’ús de la tecnologia. La nova eina SELFIE for TEACHERS permet aprofundir en les habilitats digitals del personal i els resultats es poden utilitzar per identificar i prioritzar on es necessita formació i suport addicionals.

La Comissió també està treballant en l’elaboració de recursos i material de suport per als professors, inclosa l’intercanvi de pràctiques dels professors que han utilitzat l’eina per al seu aprenentatge professional.

Complint el Pla d’Acció d’Educació Digital

SELFIE per a DOCENTS, és una de les 13 accions del Pla d’Acció d’Educació Digital . El Pla que va començar aquest any i s’allargarà fins al 2027 té com a objectiu donar suport als sistemes educatius d’Europa en l’adaptació al canvi digital. Un objectiu clau del pla d’acció és donar suport a l’ús efectiu de la tecnologia per a l’ensenyament i l’aprenentatge i, per això, és fonamental capacitar els educadors perquè utilitzin la tecnologia en la seva pràctica.