FORMACIÓ PROFESSIONAL I INNOVACIÓ EN EL SECTOR TURÍSTIC

L’associació d’empreses de turisme actiu i ecoturisme de la Comunitat Valenciana (CV ACTIVA), ha participat en el projecte Innova FP de l’IEPAAC (Institut d’Estudis Professionals i Aqüícoles i Ambientals de Catalunya): “Material de difusió per al sector turístic”, una iniciativa que té com a objectiu millorar la qualitat de l’ensenyament professional mitjançant l’adaptació de l’educació a les necessitats del món laboral actual.

CV ACTIVA ha col·laborat amb l’IEPAAC en la realització de dos accions. En primer lloc, es va crear un tríptic sobre les espècies d’avifauna més comunes als rius i barrancs de la Comunitat Valenciana, que va ser elaborat pel mateix alumnat. En segon lloc, actualment es treballa en un document d’autoavaluació ambiental que estarà a disposició de les empreses perquè puguin conèixer les dades rellevants sobre el seu entorn de treball. Aquest document pretén ser una guia per a que cada empresa de manera autònoma pugui conèixer informació d’interès ambiental en els llocs on realitza la seva activitat. Això inclou informació sobre figures de protecció com la Xarxa Natura 2000, els parcs naturals, els hàbitats d’interès comunitari i altres espècies de flora i fauna d’interès comunitari.

A més de tota aquesta informació, el projecte Innova FP també s’ha centrat en els impactes que rep el medi ambient quan es realitza una activitat com el barranquisme. Així, l’alumnat de segon curs del CFGS d’Educació i Control Ambiental va realitzar una activitat de barranquisme durant dos dies a l’interior de Castelló, per a determinar in situ quins impactes rep el medi i quines recomanacions es poden aplicar per a reduir-los.

La col·laboració de CV ACTIVA en el projecte Innova FP ha permès que l’alumnat haja tingut l’oportunitat d’aprendre sobre la protecció ambiental en el context real dels negocis de turisme actiu i ecoturisme de la Comunitat Valenciana, així com el treball per projectes amb reptes reals i adaptat a les necessitats del sector que permetin fomentar la innovació i la transferència de coneixement.

En definitiva, aquesta col·laboració és un exemple de com les empreses de turisme actiu i ecoturisme poden contribuir activament en la formació de futurs professionals d’educació i control ambiental, fent possible que aquests puguin adquirir les competències necessàries per a sensibilitzar i educar la població, promovent actituds que contribueixin a la conservació i millora del medi.