Recurs audiovisual
Aquí teniu una pràctica metodològica a Cicle Superior de Primària de l’ESC Sant Miquel (Cornellà de Llobregat) per fer-vos una idea de com es treballa la intercomprensió, amb petits subtítols que us orientaran per a la seva aplicació didàctica a l’aula.
Aquest vídeo es va mostrar a la Trobada pedagògica d’intercomprensió que es va celebrar el passat 30 de març de 2017 a la Casa del Mar (Barcelona).
Tipus de text
Treball a partir d’un text real de premsa italiana: 13 cose da sapere su la Bella e la Bestia (un film, doncs, d’actualitat en la cartellera).
Orientacions didàctiques: estratègies de comprensió lectora
Activació de coneixements previs. Fer connexions
Reflexió sobre el sistema lingüístic:
Creus que és italià. Què t’ho fa pensar?
Reflexió sobre el gènere textual:
Per l’estructura que té el text, d’on creus que surt? […] D’una revista podria ser? Per què?
Establiment de l’objectiu de la lectura
Reflexió sobre el títol del text:
Tretze coses que hem de saber sobre la Bella i la Bèstia. Hi estem d’acord?
Hipòtesis i anticipacions: transparències lèxiques
Reflexió al voltant de la transferència entre llengües:
En el català, quines paraules s’hi assemblen?
Elaboració d’una representació del text
Reflexió sobre la informació del text:
Ara anem a llegir un moment els subtítols. Què seran els subtítols?
Lectura en veu alta: trencament de barreres davant la lectura d’una llengua a priori no apresa.
Formular prediccions i comprovar
Formulació d’hipòtesis (construcció de la gramàtica d’hipòtesis:
Podríem deduir què anirà a sota de cada apartat? De què ens parlarà?
Enllaç amb els coneixements del món de l’alumnat per a la formulació de més hipòtesis:
Algú ha vist La Bella i la Bèstia o se l’ha llegit?
Autoregular i controlar la comprensió
Lectura individual i en silenci del text
Pràctica de traducció al català en equip i de forma col·laborativa
Reorganitzar la informació
El docent com a guia per a la comprensió optimada i la verificació o falsament de les hipòtesis
13 idees principals. Conversa col·lectiva
Comprensió global del text de forma cooperativa
Digues-nos algun dels apartats: de què creus que ens parla?