La IC en la dinàmica d’aula, a l’INS Francesc Macià

Programació de l’aplicació de la intercomprensió a l’aula.

Dues tasques diferenciades:

1. Treball pràctic d’intercomprensió de les llengües romàniques  per ser capaços de comprendre textos escrits estàndards en aquestes llengües.
  2. Presentació els principals conceptes relacionats amb la competència plurilingüe i intercultural.

Textos de treball: tipologies, gèneres, continguts

• Tipologia, gèneres i continguts: Textos sobre cinema i actualitat en català, francès, italià, occità i portuguès.

Activitats realitzades a l’aula en intercomprensió: transferència i plurilingüisme.

Els exercicis se centraran en el procés d’intercomprensió de les diferents llengües romàniques que els alumnes desenvoluparan. També es posaran en comú i es revisaran els treballs realitzats fora de classe

1. Tipologia d’activitats realitzades a l’aula.

Exposar a l’alumnat a situacions i  recursos didàctics que impliquin la realització de tasques concretes  d’anàlisi de textos  des d’una perspectiva integrada, plurilingüe i intercultural aplicades a situacions de la vida diària.

2. Relació, o no, amb els programes d’innovació del Departament d’Ensenyament.

La competència plurilingüe i intercultural com a part dels programes d’innovació del Departament d’Ensenyament.

3. Continguts d’intercomprensió tractats.

• La intercomprensió lingüística. Plurilingüisme i intercomprensió.
  • Els principals mètodes d’intercomprensió romànica: Eurocomrom i cançons
  • Correspondències fòniques

4. Gestió i tractament de la diversitat lingüística de l’aula.

S’incentiva als alumnes per expressar la pròpia  diversitat lingüística, aprendre dels altres i amb els altres.

5. Participació de l’alumnat: motivació i aprendre a aprendre.

Plantejar les activitats de intercomunicació com a un joc. La gamificació, pel seu caràcter motivacional, pot ser útil per a encarrilar i reconèixer les pròpies passions, el motor de qualsevol assoliment amb la fita de ser el guanyador del joc.