IC a cicle superior de Primària

Sempre que he desenvolupat activitats d’intercomprensió a l’aula les he dutes a terme a cicle superior de primària i en horari de llengua estrangera (anglès o francès). He triat una unitat del llibre Euromania i l’hem treballat. Per tant, la duració de la implementació ha durat unes 6 sessions (=1h setmanal). A més a més, abans d’iniciar la unitat duc a terme activitats de sensibilització amb els alumnes (la pròpia flor de les llengües, les llengües que trobem a l’escola). Al finalitzar la unitat fem una conversa metacognitiva grupal per veure quines estratègies podem emprar per comprendre un text en llengua romànica i individualment responen unes preguntes sobre com han viscut l’experiència. També llegeixen 3 textos en llengües romàniques i expliquen quina és la idea principal i quina llengua creuen què és i el perquè. A vegades, com a activitat extra utilitzo alguna de les propostes de la pàgina web Itineraires romans.
Durant el desenvolupament de la unitat d’Euromania començo modelant les primeres activitats, ajudant als alumnes a veure quines estratègies podem fer servir per saber com resoldre els diferents exercicis, i vaig avançant deixant que els alumnes per parelles o grups vagin resolent les activitats. Quan llegim una llengua nova, observem i extraiem conclusions anotant quins elements ens indiquen o ens ajuden a reconèixer aquesta llengua. Sovint demano als alumnes que són parlants de les llengües que apareixen, que ens llegeixin els texts.
Finalment, la participació activa de tot l’alumnat és un element indispensable en les sessions d’intercomprensió. Potencio els debats i les “interrupcions” per crear conjuntament un aprenentatge intercomprensiu. Introdueixo les llengües dels alumnes en les activitats. Per exemple, com seria aquesta expressió en xinès? I en armeni?