Recursos: Unitats didàctiques per treballar la intercomprensió a les aules

El projecte Catalunya Intercomprensió neix a partir del curs 2016-2017 arran de la fusió i l’anar més enllà de dos projectes intercomprensius anteriors: Euromania i Ciències i Societat/Fem passeres. Per veure’n els materials i les unitats didàctiques creades inspirades en el primer, feu clic en algun dels dos projectes.

Euromania

El programa Euromania neix d’un projecte europeu amb l’objectiu de desvetllar interessos plurilingües i avançar cap a una competència lectora plurilingüe en set llengües romàniques: català, castellà, francès, occità, romanès, italià i portuguès. L’originalitat del mètode Euromania resideix en la seva dualitat. Es treballen les matèries amb l’ajut de suports redactats en les llengües romàniques. Al mateix temps, es construeixen les competències d’intercomprensió a través del suport de les àrees.

El manual per treballar el projecte Euromania és el resultat de tres anys de treball d’un grup d’experts. Consta de 20 dossiers per a l’aprenentatge multilingüe de les àrees de matemàtiques, història, ciències i tecnologia i va adreçat a l’alumnat amb edats compreses entre els 8 i els 12 anys.

“Fem passeres”

fem-passeres

El programa Ciències i Societat / Fem passeres neix de la voluntat de potenciar la introducció d’activitats de ciències per a l’ensenyament del francès a les aules de diferents nivells educatius de primària i primer cicle de l’ESO. Ve avalat per l’interès de promoure l’ensenyament-aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera, anomenat AICLE o EMILE si aquesta pràctica es fa en llengua francesa.

Mitjançant els tres programes Passerelles, de la versió francesaFem passeres, de la versió catalana, o Transdisciplinar, de la versió portuguesa, que tenen com a objectius temes de ciutadania, el professorat pot familiaritzar-se amb la metodologia científica de La Main à la Pâte, tot creant activitats d’investigació basades en preguntes, observacions i experimentacions. Els objectius dels programes Fem passeres són molt clars.

1. Educar per al desenvolupament sostenible: Fempasseres.info contribueix a l’educació en el desenvolupament sostenible en els àmbits de l’educació ambiental, la salut i la ciutadania.

2. Vincular els coneixements i les habilitats: En el marc de Fempasseres.info, el programa Sciences et société és transversal i reforça l’adquisició i la combinació de coneixements i habilitats.

3. Promoure la cooperació intersectorial: Aquest programa promou la cooperació intersectorial entre els experts, les institucions, les comunitats i les associacions de l’entorn educatiu.

4. Enfortir la cohesió social: L’enfocament del programa Sciences et société permet reduir les desigualtats escolars i enfortir els vincles entre les generacions, les persones…

Cadascun dels programes es materialitza en uns manuals en format paper (en versió francesa) o en línia (en versió catalana) per als docents, caracteritzats per la seva orientació envers l’acompanyament dels docents i la proposta de diversos tipus d’avaluació. Els manuals contenen un mòdul d’activitats d’entre 7 i 10 sessions, fitxes per a l’alumnat i ampliacions científiques i pedagògiques. Són molt precisos en la descripció de les sessions i no és necessari cap altre material; els mòduls són senzills d’implementar. Paral·lelament afavoreixen l’autoformació en el progrés de la investigació i el treball personal dels docents per adaptar el context i enriquir les activitats proposades.

Els tres manuals es troben a la disposició del professorat a Fem passeres, la versió catalana dels tres programes:

1. Viure amb el sol: la prevenció de riscos per a la salut associats amb l’exposició excessiva al Sol. [Inscriviu-vos-hi gratuïtament aquí.]

2. Mengem i movem-nos per la salut: la prevenció de malalties relacionades amb l’excés de pes i l’obesitat. [Inscriviu-vos-hi gratuïtament aquí.]

3. Reduïm residus, nodrim la terra: la promoció i la facilitació del compostatge dels residus orgànics d’origen. [Inscriviu-vos-hi gratuïtament aquí.]

Per a més informació sobre Ciències i Societat / Fem passeres, vegeu-ne la descripció a la XTEC.