Com es treballa la intercomprensió?

Recurs audiovisual

Aquí teniu una pràctica metodològica a Cicle Superior de Primària de l’ESC Sant Miquel (Cornellà de Llobregat) per fer-vos una idea de com es treballa la intercomprensió, amb petits subtítols que us orientaran per a la seva aplicació didàctica a l’aula.

Aquest vídeo es va mostrar a la Trobada pedagògica d’intercomprensió que es va celebrar el passat 30 de març de 2017 a la Casa del Mar (Barcelona).
 

Tipus de text

Treball a partir d’un text real de premsa italiana: 13 cose da sapere su la Bella e la Bestia (un film, doncs, d’actualitat en la cartellera).
 

Orientacions didàctiques: estratègies de comprensió lectora

Activació de coneixements previs. Fer connexions

Reflexió sobre el sistema lingüístic:

    Creus que és italià. Què t’ho fa pensar?

Reflexió sobre el gènere textual:

    Per l’estructura que té el text, d’on creus que surt? […] D’una revista podria ser? Per què?

Establiment de l’objectiu de la lectura

Reflexió sobre el títol del text:

    Tretze coses que hem de saber sobre la Bella i la Bèstia. Hi estem d’acord?

Hipòtesis i anticipacions: transparències lèxiques

Reflexió al voltant de la transferència entre llengües:

    En el català, quines paraules s’hi assemblen?

Elaboració d’una representació del text

Reflexió sobre la informació del text:

    Ara anem a llegir un moment els subtítols. Què seran els subtítols?

Lectura en veu alta: trencament de barreres davant la lectura d’una llengua a priori no apresa.

Formular prediccions i comprovar

Formulació d’hipòtesis (construcció de la gramàtica d’hipòtesis:

    Podríem deduir què anirà a sota de cada apartat? De què ens parlarà?

Enllaç amb els coneixements del món de l’alumnat per a la formulació de més hipòtesis:

    Algú ha vist La Bella i la Bèstia o se l’ha llegit?

Autoregular i controlar la comprensió

Lectura individual i en silenci del text
Pràctica de traducció al català en equip i de forma col·laborativa
Reorganitzar la informació
El docent com a guia per a la comprensió optimada i la verificació o falsament de les hipòtesis
treball en equip

13 idees principals. Conversa col·lectiva

Comprensió global del text de forma cooperativa

    Digues-nos algun dels apartats: de què creus que ens parla?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>