Respecte per les llengües i cultures: els valors ètics de la intercomprensió

La intercomprensió lingüística és una aproximació plurilingüe a la didàctica que acull uns valors que permeten construir una societat més respectuosa amb la diversitat lingüística i cultural al món i que gestiona amb una major facilitat aquesta riquesa de llengües i cultures. En definitiva, la intercomprensió va lligada a uns valors socialment ètics que enumerem a continuació.

a. Fomentar valors basats en la igualtat i l’equitat. L’alumnat és el protagonista del seu propi aprenentatge, gràcies al fet d’entendre el repertori lingüístic propi i els coneixements que té del món. A més, es desvetlla l’equitat entre les llengües treballades i la igualtat d’oportunitats per a la seva descoberta. Així, llengües minoritzades com l’occità o el gallec es troben en la mateixa línia que el francès, el castellà o altres llengües més parlades.

b.Promoure la mediació lingüística i intercultural. En el marc de la intercomprensió lingüística, la comunicació humana, bàsica per al desenvolupament de l’alumnat en un món cada cop més globalitzat, té un paper essencial en matèria de fomentar el plurilingüisme i la interculturalitat.

c. Desvetllar interessos plurilingües i pluriculturals. Aquest projecte promou que l’alumnat sigui capaç de descobrir el repertori lingüístic propi i de l’entorn. Consegüentment, un enfocament com la intercomprensió pretén potenciar el plurilingüisme i la pluriculturalitat i permet reduir els esforços d’aprenentatge, tot trencant barreres per a l’aprenentatge de noves llengües a priori desconegudes.

d. Enfortir el compromís amb la riquesa lingüística i cultural. L’enfocament plurilingüe i pluricultural de la intercomprensió lingüística obre la porta a la descoberta de la diversitat lingüística i cultural com a riquesa que cal respectar, valorar i difondre. A partir del reconeixement del repertori propi i de l’entorn, les llengües i cultures de l’alumnat de classe esdevenen una finestra a un món divers.