Coaching i acompanyament amb cavalls

El passat dimarts 7 de març, l’alumnat dels tres PFI/PTT de Sant Pere de Ribes, HT03, CM01 i IP01, vam visitar el refugi de cavalls Tikotta 🐎, situat a la població de Canyelles, dins del parc d’Olèrdola, en un entorn natural molt agraït.

Un cop al refugi, l’Yvone i la Laia ens van estar explicant el projecte de recuperació i rehabilitació del centre i les històries vitals d’alguns dels cavalls. Com el cas del Kairo, un cavall jove que va ser rescatat d’un entorn on li exercien maltractament físic. Quan va arribar al centre tenia molta por i desconfiança cap a les persones, però a poc a poc s’ha anat adaptant, fins al punt que va ser el primer a anar a rebre les nostres joves. O també el cas del Maverick, un cavall amb un fort caràcter que va ser cuidat com si fos una persona, sense contacte amb altres cavalls, i que no sap relacionar-se amb els altres equins.

Un cop fetes les presentacions, les responsables del refugi ens van fer una visita guiada pels diferents espais explicant-nos les funcions que tenen. Els cavalls de Tikotta viuen en ramat i en semillibertat, per tal de poder reestructurar les relacions socials entre ells, així com els i les joves que també necessiten crear els seus propis grups d’iguals. M’entres circulàvem pel Pàdoc Dinàmic ens van anar presentant diferents cavalls que hi conviuen i les seves particularitats. Ens van explicar que, com les persones, a alguns cavalls, a causa del seu passat, els cal un procés més calmat de sanació, i no per això se’ls aparta del grup, sinó que se’ls respecta aquest procés vital. I que no només s’han de rehabilitar físicament sinó també emocional i socialment.

La segona part de la jornada, la Laia i la Yvone ens van preparar tres dinàmiques de cohesió i treball en equip en què havíem de desenvolupar conjuntament amb els cavalls. La primera d’elles va ser la d’intentar moure els cavalls per la pista sense tocar-los, al principi ens va costar molt perquè no ens posàvem d’acord, després vam parar i parlar entre nosaltres per buscar una estratègia conjunta i aquest cop va funcionar i vam mobilitzar els 3 cavalls! La segona activitat tractava d’aconseguir que els cavalls, guiats per les alumnes, completessin un petit circuit. Per la realització de la tercera activitat es va embenar els ulls a les alumnes per a completar el mateix circuit amb l’ajuda de les companyes.

Durant aquesta jornada, ja vam poder evidenciar com en poc temps la interacció amb els cavalls va donar els seus fruits: alumnes que vam arribar a primera hora manifestant una por i temor cap aquests animals i que a última hora els passejaven per la pista amb ells ulls embenats; altres joves que solen ser molt introvertits i que no solen donar la seva opinió al grup classe van participar activament de la presa de decisions; una de les nostres alumnes ja havia estat en aquest refugi de petita i va retrobar l’euga amb qui ella havia creat vincle donant lloc a un moment molt emotiu i sentit.

Finalment, volem compartir amb tots vosaltres el gran èxit d’aquesta experiència! Varen ser diverses les alumnes que van superar el seu temor vers als equins, passant d’una por gairebé irracional cap als cavalls, a compartir espai amb ells, alimentant-los, acariciant-los, fent-se fotografies amb ells, etc. De fet, moltes van manifestar les ganes de poder muntar, tot i que, en la majoria dels casos, no tenien cap mena d’experiència. També va servir per enfortir les relacions entre els i les alumnes, ja que les dinàmiques implicaven una forta col·laboració a l’hora de moure els cavalls a través del circuit. En definitiva, va ser una experiència molt enriquidora i recomanable per a dur a terme amb l’alumnat del PFI.

#pfiCAT #ImpulsFP #SomFP