Microprojecte al PFI del Carles Rahola i Llorens (Girona)

L’any 2012 l’Assemblea General de les Nacions Unides proclama el 20 de març: “Dia Internacional de la Felicitat” per reconèixer la rellevància de la felicitat i el benestar com a aspiracions universals dels éssers humans i la importància de la seva inclusió en les polítiques dels governs.

Des del 2014, a proposta del CAP Dr. Joan Vilaplana, diferents serveis, associacions i grups del Sector de l’Esquerra del Ter i de Sant Gregori, s’han sumat a aquesta iniciativa inspirats per la recomanació del Dr. Figueres “ser optimista i feliç genera salut”, any darrera any s’ha seguit treballant aquesta fita.

Aquest curs ens hi sumem també des del PFI de l’Institut Carles Rahola i Llorens.

Hem detectat que els nostres alumnes en general tenen uns entorns psico-socials poc proclius a l’auto-coneixement personal, al seu desenvolupament i a nodrir-se emocionalment, el que acaba suposant, no tenir una bona auto-estima, moltes inseguretats i incapacitat per veure el futur de forma optimista, o ni tan sols ser capaços de pensar què volen fer o ser en la seva vida adulta. Per això el nostre micro-projecte no tractarà de treballar competències professionals, que ja fem durant el curs, sinó transversals: competència personal.

En les hores de tutoria hem treballat conceptes com la frustració, les expectatives i la resiliència com a introducció a aquest microprojecte i llavors hem passat a fer servir tota mena de recursos plàstics.

Les diverses activitats d’arteràpia serveixen per a expressar-nos més lliurement mitjançant la manipulació de plastilina i fang, dibuixant, pintant, sempre suggerint-los des de la docència el tema a desenvolupar: com em veig? què m’espanta? què m’il·lusiona? però treballant lliurement des d’inconscient.

Cada sessió començarà amb uns minuts de meditació, ioga o tai-txi per facilitar un entorn relaxat i de recolliment que afavoreixi connectar amb l’interior de cada alumne/a.

El material resultant de les sessions creatives, les interpretarem conjuntament alumne/a i tutora en una sessió individual, per aprofundir en qui som, què ens preocupa, que ens interessa, què ens espanta, què ens motiva…

i llavors, en el punt de maduració del microprojecte els demanarem que s’auto-defineixin de nou, recuperant les seves impressions inicials i valorant en quina mesura han aprofundit en el seu auto-coneixement.

Per acabar el projecte, farem una representació del que desitjaríem en la nostra vida, perquè desitjar i imaginar, són el primer pas per aconseguir els nostres objectius, anant més enllà del nostre entorn limitat, dels nostres problemes o del que ens atrevim a desitjar.

#pfiCAT #impulsFP #SomFP