Acte activem-nos pel català

El 28 de març del 2023, a La Farga de l’Hospitalet del Llobregat, el Departament d’Educació va presentar el programa “Activem-nos pel català”. En l’acte, al qual van assistir més de 1.000 professionals de l’educació, es va presentar l’estratègia del Departament per potenciar l’ús del català en l’àmbit educatiu.

L’acte va comptar amb l’assistència del Conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, que va assenyalar la importància d’enfortir la presència de la llengua catalana, i de l’occità a l’Aran, a l’escola, per tal que els nostres infants i joves tinguin les eines comunicatives necessàries per poder participar activament en tots els àmbits de la societat. A continuació, Joan Cuevas, director general d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües, va presentar els objectius i les línies principals d’actuació del programa “Activem-nos pel català”. També va donar a conèixer les fites per promoure l’ús de la llengua que s’han fixat els centres educatius que ja han participat en la primera edició dels tallers ULAE (Els usos lingüístics en l’àmbit educatiu), i el pla de desenvolupament i d’implementació d’aquests tallers a tots els centres de Catalunya durant els propers anys.

Els assistents a l’acte van participar en una dinàmica per identificar les eines i estratègies necessàries per assolir un conjunt de fites encaminades a enfortir l’ús del català i l’occità a l’escola i augmentar la competència lingüística de l’alumnat. També van poder escoltar i visualitzar les experiències i bones pràctiques que ja s’han dut a terme en diversos centres per promoure la presència de la llengua tant en els entorns educatius formals com informals i no formals.

En l’acte, es va donar a conèixer el rap Mestres del català, que pretén ser el punt de partida per posar de relleu el paper dels docents com a referents lingüístics a l’escola. També es va visualitzar el vídeo És possible, en què experts, docents i representats de les famílies i de l’àmbit juvenil assenyalen no només que és possible mantenir-se en l’ús de la llengua sinó útil i necessari.

Durant el tancament de la jornada es va dur a terme una fira d’entitats que ofereixen tallers i activitats que tenen l’objectiu d’augmentar la presència i l’ús del català a les nostres escoles i instituts, i, al mateix temps, promoure la col·laboració de l’entorn educatiu en la millora de l’ús de la llengua en els contextos escolars.

Vegeu la notícia completa del Departament d’Educació a 800 centres educatius es comprometen a engegar accions concretes per potenciar l’ús del català.