Característiques dels materials per a l’acollida inicial

Facilitar informació a l’alumnat i les seves famílies en els primers moments de la incorporació al centre és fonamental per a una bona acollida, malgrat tenir present que la comunicació entre els docents i les famílies no ha de limitar-se només a aquests primers contactes, sinó que s’ha de mantenir durant tot el curs escolar.

En aquest sentit, és important i recomanable que els centres educatius disposin de materials i documents que facilitin les informacions necessàries per al desenvolupament de la vida escolar de l’alumnat i la participació de les famílies d’origen estranger. Aquests documents haurien d’estar adaptats a la realitat de cada centre, com per exemple les normes de convivència del centre, el llistat del material escolar necessari que ha de portar l’alumne/a, l’horari lectiu, les activitats i serveis que ofereix l’entorn escolar, etc.

Ara bé, quines són les característiques principals que haurien de tenir aquests materials per superar les barreres lingüístiques que puguin dificultar la comunicació? És essencial que continguin, sobretot, suports visuals i recursos gràfics. A continuació us presentem una rúbrica de punt únic que us pot ajudar a elaborar o revisar aquests materials, i que també us pot servir per comprovar si són prou comprensibles.

La rúbrica de punt únic és un instrument de seguiment i avaluació que també us pot ser útil a l’hora de treballar amb l’alumnat nouvingut i el d’origen estranger, ja que permet reduir-ne la càrrega lingüística respecte d’altres tipus de rúbriques més habituals. Aquesta eina agafa com a punt de partida uns nivells mínims, situats al mig, i en les columnes anteriors i posteriors s’indiquen aquells aspectes que necessiten millorar i aquells que ja superen els criteris d’avaluació respectivament. Per tant, permet reflexionar sobre els punts forts i els febles. A més a més, el format d’aquest tipus de rúbrica proporciona una retroalimentació personalitzada per a l’alumnat i afavoreix que no se centri exclusivament en la nota.