Àlbums il·lustrats per gaudir de la lectura i reflexionar. Dues propostes

Els àlbums il·lustrats són obres literàries que contenen text i il·lustracions. El text i la il·lustració tenen un lligam molt especial, ja que col·laboren junts per explicar la història, es complementen i s’ajuden mútuament. Les il·lustracions o imatges són imprescindibles per entendre el que s’explica, i poden anar més enllà del text, poden exemplificar la història, poden explicar el contrari del que ens diu el text… Alhora, el text, tant pel que fa al contingut com pel que fa als seus aspectes formals (format, mida, color, tipografia…), es connecta estretament amb les imatges.

En el dossier Els àlbums i els llibres il·lustrats: una descoberta, diverses veus, elaborat per Mònica Badia i Cecília Lladó en el marc del seminari “El gust per la lectura (curs 2013-2014)”, hi ha molts suggeriments per treballar-los i exemples de diverses activitats i experiències que es duen a terme en centres educatius.

Contràriament al que pot semblar, el públic potencial dels àlbums il·lustrats no són només infants. Hi ha multitud d’àlbums il·lustrats, per a públic de totes les edats, que tracten temes molt diferents i des de punts de vista ben diversos. Com expliquen les autores del dossier, “Si pensem en l’alumnat petit, hem de tenir en compte que per a molts d’ells mirar un llibre/àlbum serà tenir el primer contacte amb l’art; també és molt possible que alguns alumnes nouvinguts comencin a dir els primers mots i a establir una conversa en català llegint, mirant, i analitzant un llibre d’aquestes peculiaritats; i, molts, tinguin l’edat que tinguin, verbalitzaran emocions, entre ells i amb el docent.” (Badia i Lladó, 2013-2014, p. 12).

Així doncs, els àlbums il·lustrats són un recurs molt útil per treballar amb alumnat amb diferents nivells de llengua, i són adequats tant per a l’aula ordinària com per a l’aula d’acollida. Se n’han fet diversos reculls, per exemple, 65 àlbums il·lustrats que t’enamoraran, que proposa Nati Bergadà en el seu blog, o Lectures sobre guerra i persones refugiades, del programa Biblioteca escolar “puntedu”, una selecció d’enllaços de publicacions de LIJ que parlen de la guerra i les persones refugiades, dins del qual apareixen molts àlbums il·lustrats.

En el context social i polític en què ens trobem actualment, els àlbums il·lustrats són un recurs molt útil per abordar la temàtica dels conflictes bèl·lics. Coneixedors que la guerra i com es pot tractar a l’aula preocupa molts docents, hem preparat dues propostes per il·lustrar com es poden treballar dos àlbums il·lustrats que fan referència a la guerra. Un es titula L’enemic, de Davide Cali i Serge Bloch (Ed. Takatuka, 2008), un llibre sobre la irracionalitat de la guerra. L’altre és BOOM. La guerra dels colors, de Ximo Abadía (Ed. Montena, 2020), que explica com n’és de fàcil deixar-se portar per les mentides i els enganys.

Els àlbums il·lustrats tenen formats atractius que conviden a llegir-los i a reflexionar. Esperem que gaudiu molt llegint-los i treballant-los a l’aula.