Comença la Mobilitat ESAM-TILC a Bozen (Itàlia)

Aquesta setmana, una equip de docents de diferents centres educatius de Catalunya hem estat acollits a la zona educativa de Bozen / Bolzano (Itàlia) per tal de poder conèixer com els centres educatius d’aquesta zona treballen l’ensenyament i aprenentatge de les tres llengües oficials d’aquesta zona (alemany, italià i ladí) en un context educatiu que rep un alt nombre d’alumnes nouvinguts o amb un procés migratori familiar.

Dilluns, l’equip de docents vam ser rebuts a la Direzione d’Istruzione e Formazione in lingua italiana on Verena Mitterer, Barbara Gramegna, Fabio Casati i Silvia Sartori ens han presentat com funciona el sistema educatiu nacional i local des del punt de vista normatiu pel que fa a la inclusió i integració de l’alumnat amb un “background” migratori, com en fan l’acollida de l’alumnat nouvingut i ens han mostrat també algunes eines i bones pràctiques que podem transferir a la nostra realitat educativa.

Durant la segona part del matí, vam poder visitat l’Istituto Comprensivo Bolzano 2 on la Samantha Scappiti ens va presentar un model de protocol d’acollida i ens va mostrar el procés d’elaboració del PDP linguistico (el corresponent al nostre Pla Individualitzat) que enguany han formalitzat a partir d’una plataforma digital que permet simplificar-ne el seguiment. També ens hi va rebre la docent de Sostegno linguistico del centre (l’equivalent a la nostra tutoria d’Aula d’acollida) que ens va presentar algunes bones pràctiques d’acollida i acompanyament d’alumnat d’origen estranger.

Durant la jornada del dimarts, ens hem traslladat dues localitats de la Bassa Atesina. Al municipi de Salorno hem estat rebuts a l’Escola Giuseppe Verdi on hem pogut participar en una classe de matemàtiques en llengua alemanya que ha desenvolupat una activitat plurilingüe de transferència lingüística a partir d’una de les llengües d’origen d’una part dels alumnes nouvinguts i fent ús de la llengua italiana (L’1), la llengua alemanya (L2) i la llengua anglesa (L3). En un segon moment del matí, ens hem traslladat al municipi d’Egna i, a l’Escola Marco Polo, hem pogut participar d’una lliçó de geografia en llengua alemanya (L2) i també hem estat amb un grup d’alumnes de Sostegno linguistico.

Durant la segona part del matí, l’Emanuela Atz ens ha mostrat el Centro Linguistico della Bassa Atesina i ens ha explicat tots els programes d’assessorament i treball conjunt que duen a terme amb els centres educatius de la zona.

Han estat dues jornades molt interessants que sense dubte ens faran tornar a casa carregats de bones experiències per compartir amb els nostres centres educatius.