El sistema educatiu a Bozen: una nova mobilitat del microconsorci ESAM-TILC

Durant el mes de febrer iniciarem les mobilitats del microconsorci ESAM-TILC programades per aquest curs. L’objectiu d’aquests job shadowing Erasmus + és poder observar sistemes educatius amb centres plurilingües i interculturals per saber com fan l’acollida i la integració de l’alumnat i les famílies, que han establert una línia metodològica unificada per potenciar l’aprenentatge de tot l’alumnat en totes les matèries i proporcionar l’atenció individualitzada necessària i que escolaritzen alumnes en una L2, integrant llengua i continguts en totes les àrees i matèries per aconseguir bons resultats.

Un dels sistemes educatius que visitarem és de Bozen (Itàlia). Un sistema que proporciona als centres educatius el suport necessari per garantir igualtat d’oportunitats educatives a tot l’alumnat, independentment del seu origen o llengua primera. En primer lloc, cal tenir en compte el concepte “Italià L2″ (ItaL2), que fa referència a l’ensenyament i aprenentatge de la llengua italiana per part d’estudiants d’una altra llengua, varia en funció de si els estudiants estan matriculats en una escola on la llengua vehicular és l’alemany o si és l’italià. En el primer cas, com a l’Alto Adige, aquesta definició es refereix a estudiants germanòfons; mentre que en el segon, es refereix a estudiants amb diverses llengües d’origen, generalment immigrants recents.

En aquesta regió (Tirol del sur), existeixen també els centres denominats “scuola parietica” que es caracteritzen per treballar a partir d’un equilibri lingüístic i cultural entre les llengües d’ensenyament i aprenentatge (italià i alemany), amb el compromís de preservar i desenvolupar la llengua i la cultura ladina. En aquest model, a la “scuola dell’infanzia ladina” s’utilitza principalment el ladí, amb activitats estructurades també en italià i alemany per acostar els infants al plurilingüisme de manera lúdica i adequada a la seva edat. A la “scuola primaria ladina”, s’enfoca en l’alfabetització en tres llengües: ladí, italià i alemany de forma equilibrada. A partir de la segona classe, les lliçons s’imparteixen alternativament en alemany i italià, amb dues unitats setmanals de llengua i cultura ladina. A la “scuola secondaria di primo e secondo grado ladina”, la meitat de les matèries s’imparteixen en italià i l’altra meitat en alemany, mantenint el ladí com a llengua auxiliar. Aquest model plurilingüe s’aplica fins al final de l’escola secundària i els exàmens estatals també reflecteixen aquesta organització plurilingüe, incloent-hi proves en les diferents llengües d’ensenyament i aprenentatge. L’objectiu principal d’aquest sistema és aconseguir competència equitativa en italià i alemany i preservar el ladí en una societat que està canviant ràpidament.

Aquesta visita a Bozen ens permetrà també conèixer els “Centri Linguistici” que tenen un paper fonamental en el suport a l’educació lingüística i la inclusió de l’alumnat amb diversos antecedents migratoris i lingüístics. Aquests centres donen suport en l’adquisició de la segona llengua; promouen el plurilingüisme i l’educació intercultural, especialment en contextos socials heterogenis i amb experiències de migració; ofereixen formació i actualització específica (noves metodologies, recursos didàctics, etc.) per a docents d’italià i d’alemany L2; proporcionen serveis de mediació intercultural, i assessoren els centres educatius.

Una altra figura important és la dels docents de “sostegno linguistico” que desenvolupen i implementen estratègies pedagògiques específiques, col·laborant amb altres professionals de l’educació i l’orientació als alumnes, per superar les barreres lingüístiques i culturals. Aquesta funció és fonamental per a garantir la igualtat d’oportunitats educatives i el benestar de tots els estudiants en un context multicultural.

A més a més, en aquesta província també s’ofereixen cursos d’ensenyament secundari de primer grau (o mitjà) per a menors de 23 anys que estiguin en possessió del “diploma di licenza elementare o dell’accertamento del grado di cultura”. La nostra expedició tindrà la possibilitat de visitar l’Istituto di Grau II “C. de’ Medici”, que és el responsable en l’organització i administració de la xarxa d’escoles a Bozen.

En resum, el sistema educatiu a Bozen destaca per la seva didàctica inclusiva, que té en compte les necessitats específiques de cada estudiant, promou la integració i fomenta el creixement personal mitjançant programes dissenyats per garantir la igualtat d’oportunitats fent èmfasi en la importància de l’educació lliure de prejudicis com una eina fonamental per impulsar l’equitat educativa. Aquest enfocament s’alinea amb les iniciatives locals que afavoreixen la diversitat, promouen el plurilingüisme i posen en pràctica estratègies inclusives per assegurar un entorn educatiu just i cohesionat.