Els informes d’avaluació trimestral de l’alumnat nouvingut

S’acosten els dies d’avaluació i, segurament, aviat us trobareu elaborant els informes d’avaluació trimestral dels vostres alumnes.

Segons la normativa[1], cada centre ha d’elaborar un model propi d’informe d’avaluació de naturalesa qualitativa, que ha de reflectir els resultats obtinguts en el procés d’aprenentatge de l’alumne o alumna, així com els aspectes acadèmics, personals i evolutius que es considerin oportuns i, si escau, les mesures i suports d’atenció educativa que s’hagin adoptat o que s’hagin previst.

En el cas de l’alumnat nouvingut, l’informe trimestral esdevé una eina afegida per contactar amb les famílies i una nova oportunitat per intercanviar informació i expectatives sobre l’aprenentatge de l’alumne/a.

L’informe hauria d’explicar, amb un llenguatge entenedor per a les famílies, quins són els aprenentatges que han adquirit els seus fills i les seves filles a partir de les àrees de coneixement o matèries. També ha d’aportar informació sobre el seu desenvolupament personal.

Utilitzar l’avaluació en el seu vessant formatiu i no només qualificador (com a estratègia per a la millora de l’aprenentatge) vol dir fer servir uns instruments per comunicar resultats centrats en la identificació de les potencialitats i les habilitats de l’alumnat que li han de permetre reconèixer què aprèn, però també com aprèn i com pot millorar.

En aquest sentit, els nostres informes d’avaluació, a més de les qualificacions per àrees i matèries, haurien d’aportar prou informació qualitativa que ajudi l’aprenent i les famílies a regular el procés d’aprenentatge per saber què i com ha de millorar: cal que l’informe faci saber a la família en quin moment es troba l’alumne o alumna i que destaqui el recorregut que està seguint. A més, l’informe pot recollir informacions relatives a les habilitats personals i socials dels i les alumnes i del seu procés maduratiu.

En el cas del nostre alumnat, és important que el document que arribi a casa proporcioni a la família una informació significativa i fàcil de comprendre. Per tal de facilitar-ne la comprensió, sempre podem incorporar alguns elements visuals (emoticones, símbols…) que acompanyin les nostres observacions sempre redactades amb frases simples i senzilles que, en cas que sigui necessari, podem acompanyar de la traducció a la llengua d’origen familiar.

Alguns indicadors que podeu tenir en compte a l’hora d’elaborar els vostres informes són:

1. Assegurar-se que les observacions i qualificacions siguin comprensibles per als receptors de l’informe.
    2. Donar informació addicional als resultats de les àrees i matèries.
    3. Oferir informació del grau d’autonomia de l’alumne/a.
    4. Proposar eines per millorar.
    5. Contemplar la valoració d’aspectes personals i d’hàbits: adaptació, actitud, assistència, puntualitat, responsabilitat, relació social…
    6. Redactar les observacions en positiu.
    7. Comprovar que els aspectes valorats són concrets, objectius i observables.

Us deixem aquí un model d’estructura d’informe amb suport visual que esperem us sigui útil.

També us enllacem un tutorial per fer servir l’extensió Autocrat que us pot ajudar a generar els informes i una proposta d’eina generada per un centre educatiu per crear informes qualitatius.

[1] Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Article 24, apartat 8