I a tu… Qui et porta els regals durant les festes de Nadal?

La diversitat lingüística i cultural és la base de les aules d’acollida. De ben segur, coneixem les tradicions i festivitats nadalenques que se celebren arreu de Catalunya, però, com celebren el Nadal els nostres alumnes? I, qui els porta els regals?

A la majoria de nosaltres ens els porten els Reis d’Orient, el Pare Noel o el Tió. En altres parts del món, però, els pot portar una bruixa italiana sobre una escombra, un monjo rabassut al Japó, un elf acompanyat d’una cabreta a Suècia i Noruega, i, fins i tot, aquells infants que no s’han portat bé durant l’any, reben la visita de personatges menys agradables, com a Hongria i Àustria.

Per fomentar el reconeixement de la diversitat cultural a l’aula, us proposem que realitzeu algunes activitats vinculades a la celebració del Nadal que permetran a l’alumnat compartir el seu coneixement sobre les diverses cultures. En primer lloc, una possible activitat consistiria a recitar un poema o cantar una nadala originària del seu país i, seguidament, intentar explicar-ne el significat en català. En segon lloc, podrien escriure una postal a un dels companys o companyes explicant els seus costums i tradicions nadalenques. També, es podria plantejar als alumnes que facin una pluja d’idees sobre com pensen que són cadascun d’aquests personatges que porten els regals, per després comparar les seves visions amb com són realment les tradicions.

Us recomanem la relectura de l’article “Més d’un Nadal a l’aula” on trobareu algunes orientacions i propostes de treball a l’aula.

A més d’aquestes propostes, sempre es pot treballar qualsevol activitat que inclogui els diferents personatges nadalencs amb l’objectiu de fomentar la diversitat cultural. És per aquest motiu que us facilitem aquesta infografia que us pot ajudar a dinamitzar les intervencions de l’alumnat a l’aula.Podeu trobar informació sobre els personatges que porten els regals a diferents parts del món en enllaços com La vida en cuentos, Azureazure o Asombroso.

El Tió és un personatge tradicional i cultural dels Països Catalans. És el tronc protagonista de la revetlla de Nadal, ja que et torna tot el menjar que li has donat cagant-te un bon regal! Ho fa, però, d’una manera molt peculiar: tapa’l amb una manta, dona-li quatre cops de bastó mentre li cantes la seva cançó, deixa’l reposar uns minuts i trobaràs els teus regals!

La tradició de fer cagar el tió no se celebra de la mateixa manera en tots els territoris catalans; trobem diferències des del nom que rep el tronc, fins als passos que s’han de seguir i les cançons que es canten. Tió, Tronca de Nadal i Soca són els noms que rep aquest personatge arreu de Catalunya, mentre que a Aragó s’hi fa referència com a Toza o Tizón de Navidat, i a Occitània i Andorra, com a Cachafuòc.

Com a mostra del treball que es pot fer a l’aula d’acollida a partir de la reflexió sobre les nostres tradicions us deixem a continuació el vídeo que han realitzat els alumnes de l’aula d’acollida de l‘Institut Guindàvols de Lleida.