Més d’un Nadal a l’aula

Ja ve Nadal i, malgrat trobar-nos en una situació excepcional, per a la nostra cultura és una època molt important que celebrarem d’una manera o altra. Segurament, com a docents ens plantejarem com podem incorporar activitats vinculades a aquesta celebració des d’una actitud de respecte a la diversitat d’orígens culturals presents a les aules, i haurem de planificar les activitats preveient que sorgirà un ventall ampli de maneres de viure la festivitat de Nadal, algunes reconegudes per tot l’alumnat, però d’altres de noves.

Una de les possibilitats per trobar el nexe d’unió dins aquesta diversitat seria proposar-nos parlar de les celebracions pròpies que comparteixen les diferents cultures, siguin de calendari solar o lunar, i esteses arreu i des de fa segles. Commemoracions que comportaven fer regals als infants mitjançant personatges com el gegant Olentzero que portava regals al País Basc, la fada Befana que els duia a Itàlia o el nostre tió, a Catalunya, que, allà on es va estendre el cristianisme, van ser substituïts pels Reis d’Orient. La idea és que, si no focalitzem la celebració de Nadal en els aspectes religiosos, sinó en els aspectes comuns a les diferents cultures, el plantejament intercultural serà molt més senzill. Podeu ampliar la informació sobre la incorporació de la perspectiva intercultural a l’article “L’educació intercultural i el disseny d’activitats curriculars”.

Hem de pensar que alguns dels nostres alumnes potser només viuran aquesta celebració en el context educatiu i, per tant, és important oferir-los l’oportunitat que coneguin els costums i tradicions de la societat d’acollida, i brindar-los també un espai perquè cadascú pugui compartir les tradicions del seu país d’origen, sempre, des d’una perspectiva intercultural.

Tenint això en ment, a continuació us proposem 8 tipus d’activitats per treballar aquesta temàtica amb el vostre alumnat, tot adaptant-les a les seves necessitats i a les del grup classe. L’article “Identificació dels nivells inicials d’aprenentatge d’una segona llengua (A1 i A2)” us pot orientar sobre com planificar-les en funció del domini lingüístic de l’alumnat o de les habilitats comunicatives en què vulgueu centrar l’atenció. També hi trobareu una petita selecció de materials que us podran ser útils per a l’activació de coneixements previs, per a la construcció i aplicació de coneixement o per a la reflexió dels aprenentatges, entre altres funcions.