Gairebé a final de curs, arriba cada any una celebració imprescindible: el Dia Mundial del Medi Ambient (DMMA), que se celebra a tot el món el dia 5 de juny des del 1973.
Aquestes efemèrides, establertes per l’Assemblea General de les Nacions Unides, tenen com a funció principal la sensibilització de la població mundial entorn de qüestions socialment vives sobre les quals cal actuar a tots els nivells: global, local i personal. El tema que aborda el DMMA, la preservació del medi ambient, és especialment urgent i per això mateix és present als currículums i en moltes de les activitats escolars.
Cada any, el DMMA se centra en un tema específic i hi ha un estat organitzador i una ciutat amfitriona de la commemoració. El 2004, dedicat als oceans, l’estat espanyol n’era l’organitzador i el marc va ser el Fòrum de les Cultures que se celebrava a Barcelona. Enguany, li correspon al Pakistan i el tema serà la restauració dels ecosistemes, amb el lema Reimagina, recrea, restaura: concretament, el 5 de juny de 2021 serà la data d’inici oficial del Decenni de les Nacions Unides sobre la Restauració dels Ecosistemes.
Com sempre, una celebració d’aquesta importància és una oportunitat a l’escola, per a l’aprenentatge, per a la cohesió de grup i per formar l’alumnat en els valors de ciutadania necessaris per viure en el món global que habitaran. I aquesta oportunitat és, a la vegada, un repte a les aules multilingües i pluriculturals.
En centres on hi hagi alumnat pakistanès, el fet que el seu país prengui, per un any, el lideratge en temes ambientals és un bon reforç per a l’autoestima. Pot ser, doncs, una oportunitat per proposar-los que en cerquin informació en webs del seu país, en la seva llengua, i la presentin als seus companys del centre en català o en una altra llengua de l’escola. Aquesta proposta ajudaria a fugir de la imatge més superficial de la diversitat cultural, perquè presentaria un Pakistan que comparteix problemes i enfocaments amb la resta de països del món, més enllà d’aspectes folklòrics i de prejudicis. No cal dir que, si els alumnes pakistanesos encara no tenen un bon nivell de llengua per comunicar-se amb fluïdesa, aquesta proposta requerirà ajuda docent en diversos graus.
Els ecosistemes i la cura del medi ambient són temes que formen part del currículum, tant a primària, en l’àmbit de coneixement del medi (dimensió Món actual i dimensió Ciutadania) com a secundària, en l’àmbit cientificotecnològic (dimensió medi ambient) i l’àmbit social (que parla de sostenibilitat en la dimensió geogràfica). Són temes atractius per a l’alumnat, que al llarg de l’etapa obligatòria s’hi va familiaritzant. Cal tenir en compte, com en qualsevol altra qüestió que es porta a l’aula, la càrrega lingüística que tenen, especialment pel que fa al vocabulari especialitzat. Per exemple, un cop d’ull a la pàgina de les Nacions Unides sobre el Dia Mundial del Medi Ambient ja permet fer una primera llista de termes específics:
Aquest vocabulari pot suposar una dificultat afegida a l’alumnat d’origen estranger que està consolidant el vocabulari conversacional i comença a fer el pas al vocabulari acadèmic. Caldrà, per tant, decidir quins termes són essencials i facilitar-ne la comprensió i l’ús en produccions orals i escrites. Us recomanem, en aquest sentit, que doneu un cop d’ull a:
- Els dossiers del Suport Lingüístic i Social, especialment el d’Aprendre vocabulari en totes les matèries i el d’Adequar el currículum.
- Altres articles d’aquest Nodes amb orientacions didàctiques, com ara La dificultat del llenguatge acadèmic i Segur que ho han entès? Fer comprensible l’input
Finalment, us recomanem que consulteu el Manual para la Restauración de los Ecosistemas, elaborat per les Nacions Unides per al Decenni. S’adreça al públic general i moltes de les propostes que fa poden ser l’embrió de projectes de treball, tant a l’aula ordinària com a l’aula d’acollida.