Reimagina, recrea, restaura: dia Mundial del Medi Ambient

Gairebé a final de curs, arriba cada any una celebració imprescindible: el Dia Mundial del Medi Ambient (DMMA), que se celebra a tot el món el dia 5 de juny des del 1973.

Aquestes efemèrides, establertes per l’Assemblea General de les Nacions Unides, tenen com a funció principal la sensibilització de la població mundial entorn de qüestions socialment vives sobre les quals cal actuar a tots els nivells: global, local i personal. El tema que aborda el DMMA, la preservació del medi ambient, és especialment urgent i per això mateix és present als currículums i en moltes de les activitats escolars. 

Cada any, el DMMA se centra en un tema específic i hi ha un estat organitzador i una ciutat amfitriona de la commemoració. El 2004, dedicat als oceans, l’estat espanyol n’era l’organitzador i el marc va ser el Fòrum de les Cultures que se celebrava a Barcelona. Enguany, li correspon al Pakistan i el tema serà la restauració dels ecosistemes, amb el lema Reimagina, recrea, restaura: concretament, el 5 de juny de 2021 serà la data d’inici oficial del Decenni de les Nacions Unides sobre la Restauració dels Ecosistemes

Com sempre, una celebració d’aquesta importància és una oportunitat a l’escola, per a l’aprenentatge, per a la cohesió de grup i per formar l’alumnat en els valors de ciutadania necessaris per viure en el món global que habitaran. I aquesta oportunitat és, a la vegada, un repte a les aules multilingües i pluriculturals. 

En centres on hi hagi alumnat pakistanès, el fet que el seu país prengui, per un any, el lideratge en temes ambientals és un bon reforç per a l’autoestima. Pot ser, doncs, una oportunitat per proposar-los que en cerquin informació en webs del seu país, en la seva llengua, i la presentin als seus companys del centre en català o en una altra llengua de l’escola. Aquesta proposta ajudaria a fugir de la imatge més superficial de la diversitat cultural, perquè presentaria un Pakistan que comparteix problemes i enfocaments amb la resta de països del món, més enllà d’aspectes folklòrics i de prejudicis. No cal dir que, si els alumnes pakistanesos encara no tenen un bon nivell de llengua per comunicar-se amb fluïdesa, aquesta proposta requerirà ajuda docent en diversos graus. 

Els ecosistemes i la cura del medi ambient són temes que formen part del currículum, tant a primària, en l’àmbit de coneixement del medi (dimensió Món actual i dimensió Ciutadania) com a secundària, en l’àmbit cientificotecnològic (dimensió medi ambient) i l’àmbit social (que parla de sostenibilitat en la dimensió geogràfica). Són temes atractius per a l’alumnat, que al llarg de l’etapa obligatòria s’hi va familiaritzant. Cal tenir en compte, com en qualsevol altra qüestió que es porta a l’aula, la càrrega lingüística que tenen, especialment pel que fa al vocabulari especialitzat. Per exemple, un cop d’ull a la pàgina de les Nacions Unides sobre el Dia Mundial del Medi Ambient ja permet fer una primera llista de termes específics:

Aquest vocabulari pot suposar una dificultat afegida a l’alumnat d’origen estranger que està consolidant el vocabulari conversacional i comença a fer el pas al vocabulari acadèmic. Caldrà, per tant, decidir quins termes són essencials i facilitar-ne la comprensió i l’ús en produccions orals i escrites. Us recomanem, en aquest sentit, que doneu un cop d’ull a:

Finalment, us recomanem que consulteu el Manual para la Restauración de los Ecosistemas, elaborat per les Nacions Unides per al Decenni. S’adreça al públic general i moltes de les propostes que fa poden ser l’embrió de projectes de treball, tant a l’aula ordinària com a l’aula d’acollida.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>