Dossier Orientador Ocupacional

Part comuna



2,1- Definició de Certificat de Professionalitat: nivells 

El Certificat de Professionalitat és el document oficial que acredita les competències professionals i garanteixen que la persona que l’obté té els coneixements, les habilitats i les aptituds per desenvolupar una activitat laboral d’acord amb les exigències del mercat de treball.

Tots els certificats de professionalitat  inclouen un mòdul de formació pràctica en centres de treball. La superació d’aquest mòdul de pràctiques és imprescindible per obtenir el certificat de professionalitat, si bé hi ha l’opció d’obtenir l’exempció d’aquest mòdul.

Els certificats de professionalitat són vàlids a tot el territori espanyol i, a més, la normativa europea permet el reconeixement de les qualificacions professionals acreditades a la Unió Europea, de manera que faciliten la mobilitat geogràfica.

Cada certificat de professionalitat acredita una qualificació professional del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals encara que, de manera excepcional, por haver-hi certificats que acreditin només una part de la qualificació.

Segons el Reial decret 1128/2003, de 5 de setembre, pel que es regula el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals s’estableix en l’annex II els nivells de qualificació, dels quals la formació professional per l’ocupació acredita nivells 1, 2 i 3; no obstant el Sistema Nacional de Qualificacions Professionals estableix 5 nivells de qualificació:

  • Nivell 1: competència en un conjunt reduït d’activitats de treball relativament simples corresponents a processos normalitzats, on els coneixements teòrics i les capacitats pràctiques per aplicar són limitats.
  • Nivell 2: competència en un conjunt d’activitats professionals ben determinades amb la capacitat d’utilitzar i les tècniques pròpies, que concerneix principalment un treball d’execució que pot ser autònom en el límit de les tècniques esmentades. Requereix coneixements dels fonaments tècnics i científics de la seva activitat i capacitats de comprensió i aplicació del procés.
  •  Nivell 3: competència en un conjunt d’activitats professionals que requereixen el domini de diverses tècniques i pot ser executat de manera autònoma, comporta responsabilitat de coordinació i supervisió de treball tècnic i especialitzat. Exigeix la comprensió dels fonaments tècnics i científics de les activitats i l’avaluació dels factors del procés i de les seves repercussions econòmiques.
  • Nivell 4: competència en un ampli conjunt d’activitats professionals complexes realitzades en una gran varietat de contexts que requereixen conjugar variables de tipus tècnic, científic, econòmic i organitzatiu per a planificar accions, definir o desenvolupar projectes, processos, productes o serveis.
  • Nivell 5: competència en un ampli conjunt d’activitats professionals de gran complexitat realitzades en diversos contexts sovint imprevisibles que implica planificar accions o idear productes, processos o serveis. Gran autonomia personal. Responsabilitat freqüent en l’assignació de recursos, en l’anàlisi, diagnòstic, disseny, planificació, execució i avaluació.



2,2- Definició Unitat de competència 

Unitat de competència és el conjunt mínim de competències professionals, susceptible de reconeixement i acreditació parcial. Cada unitat de competència té associat un mòdul formatiu, en el que es descriu la formació mínima i de referència necessària per adquirir/acreditar aquesta unitat de competència.

Les unitats de competència configuren les qualificacions professionals regulades pel Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya i el sistema FPCAT.



2,3- Relació de les unitats de competència amb mòduls formatius 

A vegades ens confonem quan parlem de Mòduls formatius i Mòduls professionals.

Als cicles de grau mitjà i superior els alumnes estudien els Mòduls Professionals. 

Als certificats de Professionalitat els alumnes estudien els Mòduls Formatius. El mòdul formatiu (MF) constitueix la unitat mínima de formació professional acreditable per establir els ensenyaments conduents a obtenir els títols de formació professional i els certificats de professionalitat. Els mòduls formatius, associats a les unitats de competència, serveixen per organitzar la formació associada a una qualificació professional, de manera que es pugui adquirir mitjançant un procés d’aprenentatge. Poden cursar-se de manera independent.

Relació entre les unitats de competència i els mòduls :

Les unitats de competència duen associats mòduls formatius o blocs coherents de formació que descriuen la formació necessària per a l’adquisició de les capacitats descrites a la unitat de competència. Aquesta estructura permet al treballador o treballadora, l’avaluació i acreditació de les unitats de competència obtingudes mitjançant la pràctica laboral o com a resultat d’aprenentatges formals o no formals. Com que el reconeixement i acreditació de les unitats de competència és acumulable, és possible acreditar-se en una determinada qualificació, un certificat de professionalitat en la seva totalitat, i en la major part dels crèdits d’un títol de formació professional.

 



2,4- Perfil professional

Des del centre educatiu cal acompanyar a l’alumnat en la recerca de la “especialització professional”.  Una especialització professional és una ocupació o grup d’ocupacions, relacionades amb el perfil professional del títol, amb la/les qual/s l’alumne es pot realitzar professionalment i personalment, d’acord amb les seves característiques personals, interessos, i el domini d’unes competències concretes. Aquesta especialització professional ha de respondre a una demanda per part del mercat, i requerirà que l’alumnat desenvolupi estratègies d’observació i d’anàlisi del sector, dels experts i de les necessitats de formació.

Alguns exemples d’especialitzacions professionals poden ser:

– Tècnic/tècnica en manteniment i reparació de teclats digitals

– Assessor/a en nutrició esportiva; assessor/a en nutrició vegetariana; assessor/a en dietes

cetogèniques …

– Auditor/a d’eficiència energètica en edificis

– Comercial de productes específics (químics, automoció, industrials, alimentaris…)

– Organitzador/a de la comunitat online

2,5- Àmbits d’ocupació  

Cada certificat de professionalitat acredita una qualificació professional del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals encara que, de manera excepcional, pot haver-hi certificats que acreditin només una part de la qualificació.

El Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals (CNCP) és l’instrument del Sistema Nacional de les Qualificacions i Formació Professional (SNCFP) que ordena les qualificacions professionals susceptibles de reconeixement i acreditació, identificades al sistema productiu en funció de les competències apropiades per a l’exercici professional .

Comprèn les qualificacions professionals més significatives del sistema productiu espanyol, organitzades en famílies professionals i nivells. Cada qualificació és formada per un bloc coherent d’unitats de competència.

Cada unitat de competència duu associat un Mòdul amb especificacions de la formació, que constituirà el referent per al disseny dels títols de formació professional del sistema educatiu, els certificats de professionalitat i altres formacions que contempli el sistema de formació professional.

L’Institut Nacional de les Qualificacions és el responsable de definir, elaborar i mantenir actualitzat el CNCP.

El llistat amb totes les qualificacions professionals, per família professional i nivell es pot consultar a través d’aquest enllaç: https://aplicacions.ensenyament.gencat.cat/e13_cfp_icqp/gestioRepertoriQP.do?do=inici

En total hi han 26 famílies professionals, i 687 qualificacions professionals, segons informació extreta a data de maig 2021.

2,7- Competències professionals: personals, socials i professionals  

Les competències professionals són el conjunt integrat d’habilitats, coneixements i aptituds que es necessiten per a exercir una ocupació específica o desenvolupar determinades activitats professionals.

Cada lloc de treball requereix unes competències diferents, per la qual cosa, depenent del teu objectiu professional, necessitaràs desenvolupar unes o d’altres. És important que coneguis les competències que posseeixes i les que es requeriran en el lloc de treball desitjat per a identificar quines són les teves àrees de millora i buscar les millors opcions per a desenvolupar aquestes habilitats.

Quan parlem de competències professionals personals estaríem definint totes les característiques actitudinals 

Les competències professionals socials les enfoquen a com es relacionem amb els altres, com ens comuniquem amb els companys de feina com treballem en equip per aconseguir objectius i la nostra participació i interacció amb els altres.

Les competències professionals estan relacionades amb l’especialitat del lloc de treball, perfil professional,  als coneixements teòrics i tècnics específics necessaris per al desenvolupament d’una determinada activitat laboral.

Pàgina anteriorPàgina següent -> 3-Part d’orientació professional