Dossier Orientador Ocupacional

3-Part Orientació Professional 

3,1- Exploració de les pròpies capacitats i competències

 Les empreses s’estan adonant que és important comptar amb professionals que no només tinguin títol, sinó competències, com per exemple capacitat d’adaptació; proactivitat i creativitat. Aquestes competències requereixen un aprenentatge constant. Són competències per a la vida.

Actualment existeix un desajust entre les competències que tenen els professionals del mercat de treball i les competències que necessiten les empreses que en formen part, conforme aquestes van canviant i evolucionant. 

La Formació ocupacional equilibra la relació entre l’oferta laboral i la demanda del Mercat de Treball.

Les competències són les capacitats que possibiliten el bon acompliment d’un lloc de treball.

 Es poden distingir diferents tipus de competències:

  1. Les competències tècniques: Són el conjunt de coneixements teòrics o pràctics que són necessaris per l’exercici d’una ocupació concreta. Així doncs, les competències tècniques s’aconsegueixen amb la formació (reglada i complementària) i l’experiència professional. Sempre que vulguem canviar d’ocupació hem de revisar si els nostres coneixements i la nostra experiència encaixen amb el perfil requerit pel nostre objectiu professional.
  2. Les competències clau: Són el conjunt d’habilitats, actituds i capacitats que garanteixen el bon desenvolupament d’una ocupació. Per tant, les competències clau es manifesten en comportaments concrets de la conducta. Alguns exemples de competències clau són: iniciativa, treball en equip, autoconfiança, comunicació i creativitat.

Les competències clau poden ser transversals a diverses ocupacions o específiques. Però en tot cas són imprescindibles per a portar a terme una ocupació determinada.  El model de gestió per competències és actualment el model predominant en l’àmbit de recursos humans. Implica la recerca del major grau d’ajust possible entre les competències necessàries per al desenvolupament amb èxit d’un lloc de treball i les competències del treballador. Així doncs, ens convé conèixer quin és el nostre perfil de competències i valorar si encaixa amb les competències requerides per l’ocupació del nostre objectiu professional.  

Podem millorar les nostres competències amb l’experiència que acumulem al llarg de la nostra vida professional, o realitzant formacions específiques per al desenvolupament d’una determinada competència.

 Hi ha diferents nivells de consolidació per a cada competència. Així doncs, un nivell baix d’una competència implicarà conductes més senzilles que un nivell més avançat de la mateixa competència.

Saps quines són les competències més demandades a l’actual mercat de treball? Coneixes les teves competències més destacades? Les competències clau són el valor afegit de tot/a professional. A continuació identifiquen un llistat amb les més rellevants:

Treball de les competències clau/ transversals
Aprenentatge i utilització de coneixements
Autoconfiança
Autocontrol
Creativitat
Direcció de persones
Empatia
Flexibilitat i gestió del canvi
Iniciativa
Lideratge
Negociació
Compromís amb l’organització
Comunicació
Networking
Orientació a l’assoliment
Orientació al client
Orientació estratègica
Pensament analític
Pensament conceptual
Planificació i organització
Preocupació per l’ordre i la qualitat
Treball en equip i cooperació

3,2- Estudi de la demanda de l’ocupació

La demanda d’ocupació és la sol·licitud d’un lloc de treball que realitza un treballador, aturat o no, registrat a les oficines del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya.

Actualment està evidenciat un gap molt gran entre les necessitats professionals i les demandes de les empreses. N’hi han diverses causes com poden ser l’automatització i la transformació digital que estan afavorint un canvi en la demanda de perfils professionals. 

La demanda ocupacional està afectada per diversos factors com poden ser: sexe, edat, sectors econòmics, àmbits territorials:

Font:Demandes d’ocupació Atur registrat Contractació laboral Dades de desembre de 2021

  • 3,3 – Diferents possibilitats acadèmiques
  • Has acabat els estudis i busques la teva primera feina?
  • Saps de què vols treballar? Coneixes quines sortides professionals poden ser-te més interessants? Entendre quins són els teus interessos i les teves aptituds i saber com s’emmarquen en el mercat de treball possibilita l’elecció d’un bon objectiu professional.
  •  Busques canviar d’àmbit professional?
  • Tens clar els teus objectius? Necessites conèixer quines són les competències que has desenvolupat i podries aplicar en un nou àmbit professional? Clarificar els objectius i prendre consciència de quines són les competències i el “know how” què pots aplicar en nous horitzons professionals permet emprendre els processos de re-orientació amb majors possibilitats d’èxit.
  •  Busques créixer professionalment?
  • Un balanç de competències i un anàlisi de quins són els teus valors i motivacions permet veure si ha arribat el moment de plantejar-se una millora professional.

 T’has quedat a l’atur?

En general, qualsevol moment de transició professional implica la necessitat de realitzar un balanç professional. Et ve de gust fer alguna cosa diferent o vols continuar fent el mateix que fins ara? Algunes de les opcions que tens present són:

 

Continuació certificat de professionalitat nivell 2 i 3 Amb la superació d’un certificat de nivell 1 de la mateixa família i àrea professional es pot accedir a estudiar un nivell 2.

Amb la superació d’un certificat de nivell 2 d’una mateixa família i àrea professional es pot accedir a estudiar un nivell 3

Continuació dels estudis en un CFGM  Tenir els requisits d’accés. Consultar la correspondència de les unitats de competència amb els mòduls professionals que formen part del currículum del cicle formatiu per a la convalidació.
Continuació dels estudis en un CFGS

   Pàgina anterior  –    Pàgina següent -> 4-Part orientació laboral