Càpsules de reflexió. Per aprendre, pensar i aplicar

Demà iniciem la publicació de les Càpsules de reflexió, píndoles en format vídeo, acompanyades d’un article breu, en què experts de l’àmbit de l’educació, de la sociolingüística educativa i de la didàctica de l’ensenyament i aprenentatge de les llengües, parlen sobre diferents aspectes relacionats amb la gestió dels usos lingüístics en els centre educatius.

Les càpsules, cadascuna amb el seu format i estil, presenten els aspectes més essencials de metodologies didàctiques i de nocions teòriques de les quals sovint es parla amb certa confusió. També ofereixen eines i estratègies per fomentar el respecte per la diversitat lingüística i cultural, i per afavorir l’aprenentatge i l’ús de la llengua.

Algunes càpsules pretenen oferir una visió general de la realitat sociolingüística actual dels centre educatius. Les explicacions de Mireia Galindo (“Els usos lingüístics en l’àmbit educatiu”), Vanessa Bretxa (“Canvis en els usos lingüístics. El pas de primària a secundària” , Pere Comellas (“Els prejudicis lingüístics”) i Isidor Marí (”Motivacions per aprendre i usar una llengua”) s’orienten en aquesta línia.

Altres càpsules se centren a aclarir conceptes i generar reflexió. En aquest grup trobem la reflexió que proposa Llorenç Comajoan en la seva càpsula “Llengua materna, llengua nativa i llengua inicial”, l’aportació de Montserrat Sendra a “La immersió lingüística a Catalunya. Reptes i nous horitzons”, l’interrogant que planteja Avel·lí Flors a “L’escola ha de reproduir els usos lingüístics de la societat o els ha de compensar?”, la diferenciació que Pere Mayans ens fa a “Llengua vehicular, llengua curricular” i els aclariments d’Anna M. Pla a “Aspectes normatius i jurídics del sistema educatiu de Catalunya”.

En un tercer bloc s’aprofundeix en l’ús i l’aprenentatge de la llengua de l’alumnat nouvingut a l’aula d’acollida i de l’alumnat d’origen estranger a l’aula ordinària, en les àrees i matèries no lingüístiques i en el treball col·laboratiu entre l’alumnat, a partir de les contribucions de Maribel Gómez (“L’aprenentatge de la llengua catalana per part de l’alumnat nouvingut”), Núria Alba (“La llengua en els àmbits no lingüístics”) i Glòria García (“El treball col·laboratiu i la conversa acadèmica entre iguals”).

Esperem que aquestes Càpsules de reflexió siguin útils per desenvolupar i seguir millorant la nostra tasca educativa. Comencem demà, dimecres 17 de gener, amb la publicació de la càpsula de Llorenç Comajoan “Llengua materna, llengua nativa i llengua inicial”.