L’escola Pinya de Rosa, de Blanes, ens fa arribar una bona pràctica que han dut a terme per potenciar el català en les reunions i entrevistes amb les famílies.
Objectius que es plantegen:
- Potenciar l’ús del català a les reunions i entrevistes amb les famílies.
- Oferir diferents tipus de suport per mantenir el català durant les reunions i facilitar la comprensió a les famílies.
- Oferir als mestres eines i estratègies per tal d’afavorir l’ús del català a la interacció amb les famílies.
Descripció de l’activitat:
Aquest any, a l’escola Pinya de Rosa hem implementat noves eines i estratègies per tal de potenciar el català a les reunions i entrevistes amb famílies.
A la nostra escola, la majoria de famílies són castellanoparlants i es dirigeixen sempre a l’escola en castellà, tot i haver nascut i estat escolaritzades a Catalunya. Això va fer que s’hagués instaurat una dinàmica en el centre en la qual els mateixos mestres començaven a fer les entrevistes a les famílies directament en castellà, i, quan en vàrem ser conscients, vam fer una reflexió per tal de revertir la situació.
Com a centre, enguany, les reunions amb famílies es realitzen sempre en català i s’acompanyen d’una presentació digital que complementa la informació oral amb suports visuals per tal de facilitar-ne la comprensió. En el cas que alguna família demani explícitament que la reunió es dugui a terme en castellà, se l’anima a escoltar-la en primer lloc en català i, si en finalitzar la reunió li queda algun dubte, se l’aten de manera individualitzada per resoldre-ho. Tanmateix, també s’envia a les famílies la informació de la reunió en català per l’APP de l’escola, per tal que puguin tenir-la en format escrit.
Per altra banda, a les actes de les entrevistes individuals, hem inclòs la informació dels usos lingüístics dins l’àmbit familiar, per tal que abans de l’entrevista el tutor o la tutora en sigui coneixedor i pugui preparar-se amb antelació segons les necessitats de cada una d’elles.
A més a més, per tal de mantenir el català a les reunions, s’ha elaborat un full d’orientacions en el qual es faciliten estratègies tant de comunicació no verbal com verbal, com ara:
- Realitzar les entrevistes a l’aula per facilitar l’accés a la comprensió d’allò que s’hi fa amb suports visuals, com poden ser les mateixes creacions dels alumnes.
- Crear un clima acollidor, sense mostrar prejudicis relacionats amb la llengua ni amb qualsevol tipus de creença, per tal que les famílies se sentin còmodes i respectades.
- Estar pendent de la retroacció que ens proporcionen les famílies ja que ens facilitarà molt la comunicació i la farà més fluida i efectiva.
Us adjuntem la presentació que vàrem elaborar per l’exposició realitzada a l’acte Activem-nos pel català:
Resultats i avaluació:
Tot i que portem un curt període de temps implementant aquestes eines i estratègies, ja hem pogut observar un augment de l’ús de la llengua catalana a l’escola, i seguim treballant per tal que s’utilitzi cada vegada d’una manera més distesa i efectiva.
Escola Pinya de Rosa. Blanes