COTI X COTI “El català ara i abans”

L’Escola Catalunya, de Sabadell, ens comparteix tot un conjunt d’iniciatives per promoure l’ús del català i la competència comunicativa i lingüística en aquesta llengua en el seu centre educatiu. La posada en escena de la cançó Coti x coti, del grup The Tyets, que posa títol a l’article, i que podreu escoltar i veure en al final d’aquest article del nodes de l’Escola Catalunya, és només una de les moltes activitats que duu a terme aquesta escola.

En el marc de la formació ULAE, el centre va fer una anàlisi de necessitats en matèria lingüística per formular els objectius principals de treball, consensuar acords i establir unes fites amb la participació de tota la comunitat educativa. Es van fixar tres línies de treball, que s’enumeren a continuació, i per a cada una de les línies van proposar i implementar diverses accions.

Projectes i actuacions transversals de tota l’escola

L’escola té un projecte de teatre, des d’educació infantil fins a cicle superior, que engloba des d’escenificacions de sentiments, per part dels més petits, fins a representacions escèniques en espais culturals del barri per part dels més grans. També és transversal a tota l’escola la celebració de les festes pròpies de la tradició catalana, la commemoració de dates específiques com el Dia internacional de les llengües maternes, i les salutacions i els comiats a tota l’escola, cada matí i tarda, amb megafonia i cançons en català.

El dia a dia dels cicles (educació infantil i primària)

A educació infantil, les iniciatives inclouen la rutina de la rotllana, la conversa d’inici de matí, l’ús del pot de les paraules dolces si manquen idees i la lectura de contes. A cicle inicial, s’activa la presa de consciència de l’existència de diferents llengües en el context on vivim i es reflexiona sobre la llengua que s’utilitza en cada context.

A cicle mitjà, amb l’arribada de companys d’altres procedències lingüístiques, es crea consciència i els companys que saben català es converteixen en models lingüístics. S’aprofita una activitat de ràdio per fer de la veu, la dicció i l’entonació, a més del missatge, l’element rellevant per damunt de la imatge. L’alumnat de cicle superior apadrina els petits, i practica la lectura en veu alta amb l’alumnat de 1r, i mostra i practica jocs de pati amb cantarella a l’alumnat de 2n.

Compromisos/actuacions amb la resta d’agents educatius i documentació d’escola

S’han creat Racons de bones pràctiques, activitats de foment del català com ara Benvinguts al concurs, la inclusió dels contes i cançons en català en les estones de migdia, informació per al monitoratge, tallers i xerrades per a famílies des de l’AFA… juntament amb els monitors de menjador i extraescolars i l’AFA.

Si voleu conèixer una mica més la tasca duta a terme a l’Escola Catalunya i veure mostres de la implicació i la participació de tots els agents de la comunitat educativa, en l’article del seu nodes trobareu molta més informació.